voorlopig rijbewijs - aanvragen

Maak een afspraak

Wat

Een voorlopig rijbewijs is een leerdocument, het geeft je de toelating om met een voertuig op de openbare weg te rijden als voorbereiding op het praktisch rijexamen.

Je kunt kiezen uit:

  • voorlopig rijbewijs mét begeleider. Dit is 36 maanden geldig en niet verlengbaar. De houder van een geldig voorlopig rijbewijs van 36 maanden kan éénmalig dit voorlopig rijbewijs inwisselen voor een voorlopig rijbewijs van 18 maanden.
  • voorlopig rijbewijs zonder begeleider. De houder van een geldig voorlopig rijbewijs van 18 maanden kan éénmalig dit voorlopig rijbewijs inwisselen voor een voorlopig rijbewijs van 36 maanden.

Voor wie

Vanaf de leeftijd van 17 jaar of vanaf de leeftijd van 18 jaar afhankelijk van het type en na het slagen van het theoretisch examen, kan je persoonlijk bij de dienst Burgerzaken van onze gemeente een voorlopig rijbewijs aanvragen. 

Procedure

Er zijn twee modellen:

Voorlopig rijbewijs model 18 maanden:

  • vanaf 18 jaar
  • geldig voor 18 maanden
  • voorafgaand aan de aanvraag van het voorlopig rijbewijs verplicht 20 uur rijschool volgen
  • zonder begeleiding op de weg toegestaan
    Eerste praktische rijexamen ten vroegste na 3 maanden met een rij-instructeur; na 9 maanden als het voorlopig rijbewijs is aangevraagd na 01/10/2017

Voorlopig rijbewijs model 36 maanden:

  • vanaf 17 jaar
  • geldig voor 36 maanden
  • rijschool volgen niet verplicht
  • enkel rijden met geregistreerde begeleiders: namen van je begeleiders worden weergegeven op de rugzijde van het voorlopig rijbewijs
  • niet rijden met passagiers
  • eerste praktisch rijexamen vanaf 18 jaar en ten vroegste 3 maanden na het verkrijgen van het voorlopig rijbewijs; na 9 maanden als het voorlopig rijbewijs is aangevraagd na 01/10/2017

Opgelet

  • Je begeleiders moeten verder aan volgende voorwaarden voldoen:
    • ingeschreven zijn in een Belgische gemeente
    • 8 jaar houder zijn van een geldig Europees rijbewijs
    • laatste 3 jaar niet veroordeeld zijn voor ernstige verkeersovertredingen
    • de begeleider zelf moet tevens 3 uur vorming bij een erkende rijschool volgen
  • Je bent niet langer dan 3 jaar geleden geslaagd voor het theoretisch examen voor de categorie waarvoor je het voorlopig rijbewijs aanvraagt.

Wat te doen bij verlies of diefstal

Is je voorlopig rijbewijs gestolen? Meld de diefstal van je voorlopig rijbewijs eerst bij de politie van de plaats waar de diefstal heeft plaatsgevonden (of bij de lokale politie van je gemeente). Zij geven je een attest, waarmee je een nieuw rijbewijs bij de dienst Bevolking aanvraagt. Maak hier een afspraak voor een nieuw voorlopig rijbewijs aan te vragen

Ben je je rijbewijs verloren? Dan moet je dit melden bij de dienst Bevolking. Voor de aangifte van een verloren rijbewijs heb je een afspraak nodig. Maak hier een afspraak voor een nieuw voorlopig rijbewijs aan te vragen. Je krijgt dan ook een bewijs van verlies mee.

Levertermijn

  • 2 werkdagen 

Bedrag

  • Voorlopig rijbewijs: 25 euro
  • Duplicaat voorlopig rijbewijs: 25 euro

Wat meebrengen

  • Identiteitskaart
  • Recente pasfoto, als de foto van je ID- of verblijfskaart verouderd of niet beschikbaar is in het rijksregister. De pasfoto moet van goede kwaliteit zijn en voldoen aan de normen van de fotomatrix.
  • Als je kiest voor het voorlopig rijbewijs zonder begeleider: breng het bekwaamheidsattest van de rijschool mee.
  • Als je kiest voor het voorlopig rijbewijs met begeleider heb je (sinds 1 oktober 2017) ook het bekwaamheidsattest nodig dat de begeleider heeft gekregen nadat die het vormingsmoment heeft gevolgd.
  • Aanvraagformulier dat je na het slagen voor het theoretisch examen van het examencentrum hebt gekregen
alert-box-close-text

We helpen je graag verder, maar dan wel op afspraak!

We vragen alle bezoekers om bij aankomst:

  • hun handen te desinfecteren
  • verplicht een mondmasker te dragen 
  • 1,5 m afstand te houden van andere aanwezigen
  • de looplijnen te volgen

Alle gemeentelijke diensten (met uitzondering van de balie bib en toerisme) werken op afspraak. Maak je afspraak voor burgerzaken, milieu, ondernemen en ruimtelijke ordening online of telefonisch via 011 49 20 03.

Gebruik liever ons digitaal loket!

Maar misschien hoef je helemaal niet naar het gemeentehuis te komen. Heel wat documenten, attesten of inlichtingen kan je immers gewoon online aanvragen. En je krijgt ze thuis geleverd in je mailbox of met de post. Vele documenten zelfs binnen enkele minuten.

Probeer het eens … Lukt het niet? Bel ons op 011 49 20 00 en wij kijken of we je telefonisch kunnen begeleiden met je aanvraag.