rijbewijs omruilen naar bankkaartmodel

Maak een afspraak

Wat

Wanneer je het originele rijbewijs verliest of wanneer het wordt gestolen, kan je bij die dienst Burgerzaken een hernieuwing aanvragen. Je bent wel verplicht eerst aangifte te doen bij de politie. Daar krijg je dan een "Attest van aangifte van diefstal - aanvraag om een duplicaat". 

Bij beschadiging van je rijbewijs, onleesbaarheid of niet meer gelijkende foto ben je ook verplicht een hernieuwing aan te vragen. Daarvoor moet je niet eerst via de politie. Je kan je rechtstreeks aanmelden met het oude rijbewijs.

Je huidige rijbewijs omwisselen

Je kan ook je oude papieren rijbewijs omwisselen voor het nieuwe model dat veel kleiner is.

Voor wie

  • je bent een inwoner van Houthalen-Helchteren 

Procedure

Je vraagt het Europese rijbewijs aan in de gemeente waar je bent ingeschreven.

Geldigheidsduur

  • Het Europees rijbewijs is tien jaar geldig.

Levertermijn

  • 2 werkdagen. Omwille van de coronamaatregelen is het mogelijk dat de levertermijn langer is dan normaal. (voor de afhaling van je rijbewijs heb je geen afspraak nodig, dit kan je afhalen bij de snelbalie). Bij de afhaling van het Europees rijbewijs moet je het oude inleveren.

Bedrag

Wij aanvaarden enkel betalingen met bankkaart en payconiq (geen cash).

  • Europees rijbewijs (bankkaartformaat): 25 euro
  • Duplicaat rijbewijs: 25 euro

Wat meebrengen

Bij aanvraag:

  • Identiteitskaart.
  • Oud rijbewijs 
  • Als de foto op je elektronische identiteitskaart (eID) nog voldoende gelijkend is, dan kan die gebruikt worden voor je rijbewijs. Is de foto op je eID niet gelijkend genoeg meer? Of wil je een andere foto op je rijbewijs? Breng dan ook een nieuwe foto mee. De pasfoto moet van goede kwaliteit zijn en voldoen aan de normen van de fotomatrix.
Bij afhaling:

Bij de afhaling van het nieuwe Europees rijbewijs moet je het oude inleveren.

alert-box-close-text

We helpen je graag verder, maar dan wel op afspraak!

Alle gemeentelijke diensten (met uitzondering van de balie bib en toerisme) werken op afspraak. Vergeet dus geen afspraak te maken, ook om bv. je huisvuilzakken te kopen/af te halen. Maak je afspraak voor burgerzaken, milieu, ondernemen en ruimtelijke ordening online of telefonisch via 011 49 20 03.

Opgelet: wij aanvaarden enkel betalingen met bancontact en payconiq.

Gebruik liever ons digitaal loket!

Maar misschien hoef je helemaal niet naar het gemeentehuis te komen. Heel wat documenten, attesten of inlichtingen kan je immers gewoon online aanvragen. En je krijgt ze thuis geleverd in je mailbox of met de post. Vele documenten zelfs binnen enkele minuten.

Probeer het eens … Lukt het niet? Bel ons op 011 49 20 03 en wij kijken of we je telefonisch kunnen begeleiden met je aanvraag.