Wat
Iedere burger heeft een adres nodig om niet geschrapt te worden uit de bevolkingsregisters. Indien je omwille van omstandigheden niet beschikt over een adres, dan kan je je laten inschrijven op het adres van een andere natuurlijke persoon of rechtspersoon, die wel ingeschreven is in het bevolkingsregister. De toestemming van die laatste is noodzakelijk om je te kunnen inschrijven.
De aangifte is nodig om je officieel te registreren in het rijksregister. Zo kan je al je post en administratieve documenten laten toekomen op je referentieadres.
Procedure
Inschrijven op een referentieadres doe je persoonlijk bij de dienst burgerzaken.
Bedrag
Gratis
Wat meebrengen
- Je identiteitskaart en indien relevant die van je gezin
- als er een gerechtelijke beslissing bestaat over het hoederecht over een minderjarige: een afschrift van die beslissing
- de referentiepersoon met zijn identiteitskaart
OF - een ondertekende gelegaliseerde verklaring van de referentiepersoon zelf en zijn identiteitskaart
OF - een ondertekende verklaring van de referentiepersoon zelf en zijn identiteitskaart of een schriftelijke toestemming van de Minister van Landsverdediging of van zijn vertegenwoordiger
of een schriftelijke toestemming van de Minister van Buitenlandse Zaken
of een attest uitgereikt door de werkgever of de onderwijsinstelling
of een attest uitgereikt door het OCMW (Sociaal Huis)
of een attest van de gerechtelijke instantie