Vanaf 1 januari '22 haalt Limburg.net het afval anders op RSS link

Vanaf 1 januari 2022 zal de ophaling van het afval aan huis anders verlopen. Vanaf dan kan je om de 2 weken tot 5 soorten afvalzakken buiten zetten die op 1 dag met dezelfde ophaalwagen worden opgehaald. Het systeem biedt heel wat voordelen, voor jou, het milieu én de mobiliteit.

Op dit moment bereidt Limburg.net alles voor om de overschakeling naar het nieuwe systeem vlot te laten verlopen. In het najaar krijg je alle nodige praktische informatie over dit project. Hou je brievenbus dus in de gaten. Ook via onze website en sociale mediakanalen houden we je op de hoogte.

Wat verandert er precies voor jou?

Elke afvalsoort krijgt een eigen kleur zak. Er komt een zak voor huisvuil, pmd, tuinafval, keukenafval en textiel. Het wordt een nieuw type zak die niet snel zal scheuren. 

Het zou ook kunnen dat er een andere ophaaldag komt voor jouw straat, maar daarover word je tijdig geïnformeerd door Limburg.net.

Wat verandert er niet?

  • De maandelijkse ophaling van papier en karton verandert niet. Dit kan niet mee in de Optimo-ophaalwagen.
  • Grofvuil en snoeihout blijven we aan huis ophalen, op aanvraag en tegen betaling.
  • De textielcontainers en glasbollen blijven bestaan.
  • De afvalbelasting wijzigt niet.

Tot 1 januari 2022 verandert er niets. Om de overschakeling naar Optimo vlot te laten verlopen, informeren we je toch graag nu al. In het najaar krijg je nog de nodige praktische informatie, zoals waar en wanneer je de afvalzakken kunt vinden. Ook in de afvalkalender van 2022, die in december 2021 verschijnt, zetten we alle informatie en sorteerregels nog eens op een rij.

Gepubliceerd op dinsdag 31 augustus 2021 11.27 u.
alert-box-close-text

We helpen je graag verder, maar dan wel op afspraak!

We vragen alle bezoekers om bij aankomst:

  • hun handen te desinfecteren
  • verplicht een mondmasker te dragen 
  • 1,5 m afstand te houden van andere aanwezigen
  • de looplijnen te volgen

We vragen je om alleen naar je afspraak te komen. Als het niet anders kan dan is 1 begeleider welkom om je te helpen. Als je geen oppas hebt mag je je kinderen natuurlijk ook meenemen. 

Alle gemeentelijke diensten (met uitzondering van de balie bib en toerisme) werken op afspraak. Vergeet dus geen afspraak te maken, ook om bv. je huisvuilzakken te kopen/af te halen. Maak je afspraak voor burgerzaken, milieu, ondernemen en ruimtelijke ordening online of telefonisch via 011 49 20 03.

Opgelet: wij aanvaarden enkel betalingen met bancontact.

Gebruik liever ons digitaal loket!

Maar misschien hoef je helemaal niet naar het gemeentehuis te komen. Heel wat documenten, attesten of inlichtingen kan je immers gewoon online aanvragen. En je krijgt ze thuis geleverd in je mailbox of met de post. Vele documenten zelfs binnen enkele minuten.

Probeer het eens … Lukt het niet? Bel ons op 011 49 20 03 en wij kijken of we je telefonisch kunnen begeleiden met je aanvraag.