Zitdagen belastingen

Gepubliceerd op  donderdag 18 apr 2024 om 9 uur
De Federale Overheidsdienst Financiën organiseert dit jaar opnieuw zitdagen voor het invullen van de belastingaangifte in het gemeentehuis. Daarnaast bieden ze ook enkele alternatieven aan, zowel telefonisch als digitaal.

De zitdagen zijn:

Maandag10 juni9-12 en 13-15 uur
Woensdag19 juni9-12 en 13-15 uur
Donderdag20 juni9-12 en 13-15 uur
Vrijdag21 juni9-12 en 13-15 uur

Praktisch:

Je kan een afspraak maken vanaf maandag 13 mei 2024.

  • Een afspraak kan je telefonisch maken via 011 49 20 00.
  • Je krijgt een tijdslot toegewezen van 12 minuten waarin één aangifte wordt ingevuld. Wil je langskomen met meerdere aangiftes (bv. voor jouw ouders, kinderen,…) maak dan evenveel afspraken.
  • Breng alle relevante documenten mee die nodig zijn om je aangifte in te vullen en vergeet ook je identiteitskaart niet.
  • Breng je nog een tweede of derde aangifte mee, zorg er dan voor dat je een getekende volmacht bij je hebt van de persoon in kwestie. 

Nuttige documenten:

Volmachtformulier

Let op: FOD Financiën zet vooral in op telefonische ondersteuning. Daarom zullen de plaatsen beperkt zijn en werken we verplicht met afspraken. Langskomen zonder afspraak kan niet. 

Andere hulp?

  1. Oproep van de FOD Financiën: In april bellen ze mensen op die hun aangifte in 2023 door een medewerker hebben laten invullen en hun gsm- en/of telefoonnummer hebben doorgegeven. Als je in die situatie zit, kan je een oproep van hen verwachten. Een medewerker zal je een afspraak voorstellen om jouw aangifte telefonisch te laten invullen. Als je akkoord gaat, wordt de afspraak in mei (of juni) vastgelegd. Als je hun oproep mist, proberen ze je later nog één keer te contacteren. Je kan ook zelf een afspraak maken vanaf begin mei als je dat verkiest.
  2. Hulp bij het invullen van de aangifte: Een medewerker belt je terug op de afgesproken datum. Samen met jou vult hij/zij jouw aangifte in. Deze hulp is gratis en verloopt volledig telefonisch. Je dient je identiteitskaart en alle documenten die nuttig zijn voor jouw aangifte bij de hand te houden, met inbegrip van eventuele inkomsten of onroerende goederen in het buitenland. Je ontvangt vervolgens per post een bevestigingsdocument met de ingevulde gegevens, dat je moet ondertekenen en terugsturen (of bevestigen via MyMinfin).
  3. Fraudeherkenning: Ze bellen je met het nummer 02 572 57 57. Beëindig de oproep meteen als:
    1. De beller jouw naam niet kent.
    2. Er wordt gevraagd om te betalen voor de hulp.
    3. Er wordt voorgesteld om bij jou thuis te komen.
    4. Ze vragen naar gevoelige informatie zoals jouw rekeningnummer, creditcardnummer, wachtwoorden, enzovoort.
  4. Je aangifte via MyMinfin (Tax-on-web)
    Je aangifte (grotendeels vooraf ingevuld) of jouw voorstel van vereenvoudigde aangifte zal beschikbaar zijn in MyMinfin (Tax-on-web) vanaf begin mei.
    1. Hoe krijg je toegang tot je aangifte of voorstel van vereenvoudigde aangifte?
      1. Ga naar MyMinfin en meld je aan:
        1. ofwel met itsme®
        2. ofwel met je identiteitskaart, je pincode en een kaartlezer (pincode vergeten of verloren?).
    2. Je krijgt een voorstel van vereenvoudigde aangifte
      1. Je gegevens zijn juist en volledig? Je moet niets doen. Je ontvangt automatisch je aanslagbiljet (belastingberekening).
      2. Je gegevens zijn onjuist of onvolledig? Je moet ze corrigeren, ofwel via MyMinfin ofwel via het papieren antwoordformulier.
  5. Meer info of hulp nodig van een expert?
    1. Raadpleeg de website van de FOD Financiën.
    2. Neem contact op met de medewerkers van de FOD Financiën op het nummer dat op je aangifte vermeld is.

Ontvang je documenten digitaal via de eBox

Maak het jezelf gemakkelijk en ontvang je documenten van de FOD Financiën digitaal via de eBox, de digitale en beveiligde ‘brievenbus’ van de overheid.

Activeer je eBox op doemaardigitaal.be! Je krijgt dan een melding zodra er een nieuw document beschikbaar is.

Naar top