aankomst uit het buitenland (minder dan 3 maanden)

Maak een afspraak

Wat

Wanneer je België bezoekt voor maximum 90 dagen en op een particulier adres (vb. bij vrienden of familie) verblijft, ben je verplicht dit binnen de tien dagen te melden bij het gemeentebestuur van je verblijfplaats. Deze verplichting geldt ook voor alle familieleden die je vergezellen.

Voor wie

  • EU-burger
  • Niet EU-burger

Procedure

Bij je aanmelding bij de gemeente ontvang je een formulier dat je gegevens en de verblijfsduur vermeldt. Op het document wordt ook een foto bevestigd.

Deze aanmeldingsplicht kadert in de Shengenakkoorden afgesloten tussen de diverse Europese landen.Deze verplichting geldt niet bij een verblijf in een hotel of ziekenhuis omdat daar reeds een registratie gebeurt.

Bij je aanmelding op het stadhuis ontvang je een formulier dat je gegevens en de duur van je verblijf vermeldt.

Je moet dit document steeds samen met je identiteitskaart kunnen voorleggen.

Indien je je aanwezigheid niet meldt of pas na 10 werkdagen, kan er een administratieve geldboete van 200 euro opgelegd worden.

Bedrag

Gratis

Wat meebrengen

  • een geldig identiteitsbewijs of paspoort
  • één recente pasfoto (enkel nodig voor een aankomstverklaring van een niet-EU burger)
alert-box-close-text

We helpen je graag verder, maar dan wel op afspraak!

We vragen alle bezoekers om bij aankomst:

  • hun handen te desinfecteren
  • verplicht een mondmasker te dragen 
  • 1,5 m afstand te houden van andere aanwezigen
  • de looplijnen te volgen

We vragen je om alleen naar je afspraak te komen. Als het niet anders kan dan is 1 begeleider welkom om je te helpen. Als je geen oppas hebt mag je je kinderen natuurlijk ook meenemen. 

Alle gemeentelijke diensten (met uitzondering van de balie bib en toerisme) werken op afspraak. Maak je afspraak voor burgerzaken, milieu, ondernemen en ruimtelijke ordening online of telefonisch via 011 49 20 03.

Opgelet: wij aanvaarden enkel betalingen met bancontact.

Gebruik liever ons digitaal loket!

Maar misschien hoef je helemaal niet naar het gemeentehuis te komen. Heel wat documenten, attesten of inlichtingen kan je immers gewoon online aanvragen. En je krijgt ze thuis geleverd in je mailbox of met de post. Vele documenten zelfs binnen enkele minuten.

Probeer het eens … Lukt het niet? Bel ons op 011 49 20 03 en wij kijken of we je telefonisch kunnen begeleiden met je aanvraag.