tips om je zaak Coronaproof te maken

1. Garandeer afstand van 1,5 meter

Als winkelier draag je deels de verantwoordelijkheid dat het respecteren van dé basisregel, nl. afstand van 1,5 meter bewaren, wordt nageleefd. Vermijd misverstanden en geef dit duidelijk aan in jouw zaak.

  • Beperk het aantal klanten in je winkel en visualiseer dit aan de ingang van jouw zaak. Werken met een maximum capaciteit is hier aangewezen. 
  • Breng affiches aan in jouw zaak met de 1,5 meter regel
  • Breng markeringen aan op de vloer. Bij UNIZO kan je zelfs social distancing stickers bestellen om aan te brengen op je werkvloer.

De officiële richtlijn luidt dat maximaal 1 klant kan per 10 vierkante meter . Indien de ruimte kleiner is dan 20 vierkante meter, mogen meerdere klanten de ruimte betreden, zolang een afstand van 1,5 meter tussen klanten kan gewaarborgd worden, met een maximum van 2 klanten. Het winkelbezoek mag maximum 30 minuten duren. 

Winkelen gebeurt ook alleen, tenzij met een kind (-18), of een persoon die nood heeft aan begeleiding (oudere of een persoon met een beperking). 

2. Organiseer éénrichtingsverkeer

Indien jouw winkelvloer dit toelaat, kan je éénrichtingsverkeer organiseren, met vaste winkelroute. Op die manier lopen klanten niet door elkaar en bovendien haal je er nog voordeel uit: klanten moeten de hele winkel door alvorens ze aan de kassa komen. Dit kan zeker extra verkoop genereren. 

3. Hygiëne is essentieel

Verplicht jouw medewerkers en klanten om hygiënische middelen te gebruiken. Het is reeds bewezen dat handhygiëne essentieel is. Voorzie daarom aan de ingang en kassa een hygiënekit met o.a. handgel, handschoenen, papieren doekjes, enz. Wanneer je paskamers hebt, is het ook aangewezen om daar een hygiënekit te voorzien. 

Daarnaast is het schoonmaken van de winkel extra belangrijk. Detecteer de oppervlakten die veel worden aangeraakt en ontsmet regelmatig. Heb je winkelkarretjes of manden? Maak ook deze na elke klant schoon. De beste manier om hygiëne te garanderen is om een schoonmaaksysteem te integreren. Zorg er ook voor dat je zaak voldoende wordt verlucht . 

4. Verplicht betalen met de bankkaart of contactloos betalen

Het is aangewezen om cash betalingen voorlopig te mijden. Moedig je klanten aan om contactloos te betalen, of met de bankkaart. Reinig je betaalterminal regelmatig. 

5. Integreer plexi bescherming

Je hebt het ongetwijfeld al in krantenwinkels of supermarkten gezien. In sneltempo zijn plexi beschermwanden aan de kassa's geïnstalleerd. Ze beschermen niet enkel de klant, maar ook jouw personeel. 

6. Werk op afspraak

Hoeft je klant helemaal niet naar jouw winkel te komen? Benut dit ten volle. Maak een afspraak en laat de klant op een rustig moment z'n bestelling afhalen of lever aan huis. Je houdt best rekening dat er nu éénmaal klanten zijn die op hun hoede zijn. Misschien komen die liever op afspraak om hun favoriete kledij komen kiezen. 

7. Zorg voor duidelijke interne communicatie en instructies

Indien je werkt met personeel is het aangewezen om vooraf een duidelijk plan op te stellen met richtlijnen. Een veilige werkomgeving moet door alle werknemers worden gedragen en zorgt ook voor een goede indruk bij jouw klanten. Herhaal regelmatig de richtlijnen omtrent social distancing, hygiëne... en breng ook begrip op voor het feit dat jouw medewerkers in moeilijke omstandigheden het beste van zichzelf proberen te geven. 

Belangrijk! Wanneer werknemers zich niet goed voelen, neem dan geen risico en stuur hen dan meteen naar huis. 

8. Maak maximaal gebruik van jouw webshop

Heb je reeds een webshop of ben je er nog niet toe gekomen? Dit is het moment om er eentje te starten. Postbedrijven en koerierdiensten merken meer dan ooit dat er een enorme toename van E-commerce is. Speel erop in en probeer een goede mix te vinden met jouw fysieke winkel. Trigger jouw klanten via de webshop, en indien ze persoonlijk advies wensen of iets willen passen, kunnen ze terecht in jouw zaak. 

Houdt er rekening mee dat bij sommige mensen de schrik voor het Coronavirus nog steeds groot is, en liever online jouw producten raadplegen, dan langs te komen in de fysieke winkel. Probeer jouw volledig assortiment, met de nodige productinformatie en advies, te bundelen op jouw webshop. 

9. Overweeg mondmaskers

Mondmaskers zijn niet verplicht in winkels, maar in sommige situaties wel aanbevolen. Ze bieden extra bescherming en beperken het risico op besmetting, zeker wanneer de afstand niet altijd kan worden bewaard. Wens je zekerheid? Dan kan je opteren om jouw personeel te voorzien van mondmaskers. Bewuste klanten zullen dit zeker appreciëren. 

10. Laden en Lossen

Communiceer met je leveranciers dat ze de voorschriften moeten respecteren voor laden en lossen. Mondmaskers, handgel én het desinfecteren van de goederen wordt aangeraden.

alert-box-close-text

We helpen je graag verder, maar dan wel op afspraak!

We vragen alle bezoekers om bij aankomst:

  • hun handen te desinfecteren
  • verplicht een mondmasker te dragen 
  • 1,5 m afstand te houden van andere aanwezigen
  • de looplijnen te volgen

Alle gemeentelijke diensten (met uitzondering van de balie bib en toerisme) werken op afspraak. Maak je afspraak voor burgerzaken, milieu, ondernemen en ruimtelijke ordening online of telefonisch via 011 49 20 03.

Gebruik liever ons digitaal loket!

Maar misschien hoef je helemaal niet naar het gemeentehuis te komen. Heel wat documenten, attesten of inlichtingen kan je immers gewoon online aanvragen. En je krijgt ze thuis geleverd in je mailbox of met de post. Vele documenten zelfs binnen enkele minuten.

Probeer het eens … Lukt het niet? Bel ons op 011 49 20 03 en wij kijken of we je telefonisch kunnen begeleiden met je aanvraag.