Wild in Zicht RSS link

Het Agentschap voor Natuur en Bos lanceert Wild in Zicht (www.wildinzicht.be): een nieuwe online tool om schade en waarnemingen van wilde dieren in beeld te brengen. Het gaat bijvoorbeeld om het everzwijn, de marter, de wolf…

Schade en overlast monitoren

Wilde dieren duiken steeds vaker in onze gemeente op en kunnen voor overlast zorgen. Natuur en Bos wil meer en betere natuur in Vlaanderen. En wilde dieren horen thuis in onze natuur. Maar we willen ook schade en overlast zorgvuldig monitoren en waar nodig het beleid en ook de beheerstrategie bijsturen.

Met 'Wild in Zicht' vult Natuur en Bos in samenwerking met het Instituut voor Natuur- en Bosonderzoek (INBO) die tools aan. Naast waarnemingen kan elke gebruiker via Wild in Zicht ook schade door wilde dieren melden en eventueel meteen een schadevergoeding aanvragen.

De schademeldingen bieden een extra inzicht in mogelijke overlast door wilde dieren en kunnen zo beleid en beheer op het terrein beter sturen.

Gebruiksvriendelijk en laagdrempelig

Wild in Zicht is op elk scherm makkelijk te gebruiken en verlaagt zo de drempel voor (schade)meldingen. Ook de toegang is eenvoudig: waarnemingen kan men anoniem melden. Voor schademeldingen volstaat het mailadres. Voor een volledige gebruikerservaring (historiek van meldingen, aanvraag van een vergoeding…) moet men wel nog aanmelden via Itsme of eID.

In de toekomst krijgt Wild in Zicht nog extra mogelijkheden. Zo zullen landbouwers informatie kunnen krijgen over everzwijnen in de buurt van percelen zodat men tijdig voorzorgen kan nemen om de oogst te beschermen.
Gepubliceerd op maandag 18 december 2023 10.12 u.
alert-box-close-text

We helpen je graag verder, maar dan wel op afspraak!

Alle gemeentelijke diensten (met uitzondering van de balie bib en toerisme) werken op afspraak. Vergeet dus geen afspraak te maken, ook om bv. je huisvuilzakken te kopen/af te halen. Maak je afspraak voor burgerzaken, milieu, ondernemen en ruimtelijke ordening online of telefonisch via 011 49 20 03.

Opgelet: wij aanvaarden enkel betalingen met bancontact en payconiq.

Gebruik liever ons digitaal loket!

Maar misschien hoef je helemaal niet naar het gemeentehuis te komen. Heel wat documenten, attesten of inlichtingen kan je immers gewoon online aanvragen. En je krijgt ze thuis geleverd in je mailbox of met de post. Vele documenten zelfs binnen enkele minuten.

Probeer het eens … Lukt het niet? Bel ons op 011 49 20 03 en wij kijken of we je telefonisch kunnen begeleiden met je aanvraag.