werking van het vaccinatiecentrum

1) Hoe kan ik het vaccinatiecentrum contacteren? 

Je kan het vaccinatiecentrum telefonisch bereiken via 011 49 24 24, tijdens de openingsuren van de gemeentelijke diensten.

2) Vanaf hoeveel tijd voor mijn afspraak kan ik me aanmelden in het vaccinatiecentrum?

Je kan je aanmelden vanaf 5 minuten voor je afspraak.

3) Wat moet ik meenemen naar het vaccinatiecentrum als ik mij ga laten vaccineren?

Je neemt je identiteitskaart en oproepingsbrief mee.

4) Ik ben mijn uitnodiging kwijt of thuis vergeten. Wat nu?

Je kan je brief downloaden via ‘Mijn Burgerprofiel’, nadat je je e-box daar hebt geactiveerd. Je kan hiervoor eventueel hulp krijgen bij het Vlaams infonummer 1700.

Als je het moment van je afspraak en je rijksregisternummer kent, dan kan je je ook met alleen je identiteitskaart aanmelden aan het onthaal van het vaccinatiecentrum.

5) Welk soort mondmasker moet ik dragen in het vaccinatiecentrum als bezoeker of vrijwilliger?

Je draagt een masker zonder uitlaatventiel, uit stof of wegwerpmateriaal. Het masker moet nauw aansluiten op het gelaat, en de neus, mond en kin bedekken. Accessoires in stof zoals bandana’s, sjaals, buffs, etc. worden niet aanvaard als alternatief voor een mondmasker.

6) Is het vaccinatiecentrum wel veilig als er zoveel mensen tegelijk aanwezig zijn om gevaccineerd te worden?

Ja. We besteden veel aandacht aan veiligheid en de maatregelen:

  • Houd altijd minstens 1,5m afstand tot anderen;
  • Draag een mondmasker in en rond het vaccinatiecentrum;
  • Ontsmet je handen aan de ingang en op de aangeduide plaatsen;
  • We meten de temperatuur van iedere bezoeker;
  • We verluchten alle ruimten en we voeren op elk moment CO2-metingen uit;
  • We ontsmetten alle materialen voor gedeeld gebruik (zoals stoelen);
  • Er zijn afzonderlijke in- en uitgangen voorzien;
  • Medewerkers worden dagelijks gescreend (temperatuur meten, bevragen op symptomen…); of medewerkers zijn gevaccineerd en worden dagelijks gescreend
  • Het gebouw is professioneel beveiligd.

7) Hoe verloopt de vaccinatie?

  • Je komt binnen bij het onthaal.
  • Een onthaalmedewerker checkt je identiteitsgegevens en brengt je naar de registratie.
  • Bij de registratie geeft een verpleegkundige je info over het vaccin en overlopen jullie je medische voorgeschiedenis en gezondheidstoestand. Je krijgt er ook een afspraak voor de tweede inenting.
  • Je gaat naar de vaccinatieruimte waar een verpleegkundige je vaccineert. Hier wordt je vaccinatie geregistreerd.
  • Na de vaccinatie mag je een kwartiertje rusten in de wachtruimte onder toezicht van een arts.

8) Waarom moet ik 15 minuten wachten na mijn vaccinatie?

Na je vaccinatie moet je 15 minuten wachten zodat we kunnen controleren of je geen bijwerkingen ondervindt van het vaccin. Er is een kleine kans op lichte neveneffecten, zoals duizeligheid of hoofdpijn. In geval van nood kan een arts je helpen en je gezondheidssituatie opvolgen.

9) Hoe lang duurt mijn bezoek aan het vaccinatiecentrum in het totaal?

In normale omstandigheden duurt je bezoek aan het vaccinatiecentrum 30 à 45 minuten.

10) Kan ik als inwoner van Houthalen-Helchteren in een ander vaccinatiecentrum terecht?

Neen, elk vaccinatiecentrum staat in voor de vaccinatie van de mensen in een aantal gemeentes. De gemeente waar je woont, bepaalt in welk vaccinatiecentrum je gevaccineerd wordt. Wisselen is dus niet mogelijk.

11) Hoe weet ik wanneer ik een tweede keer gevaccineerd moet worden?

Voor een volledige bescherming tegen het coronavirus heb je 2 vaccinaties nodig. Bij je uitnodiging voor je eerste prik krijg je meteen ook een afspraak voor de tweede inenting. Zorg er dus voor dat je je ook vrij houdt voor dat tweede vaccinatiemoment. Hoeveel tijd er zit tussen de eerste en de tweede dosis, hangt af van het type vaccin.

12) Waar wordt geregistreerd dat ik gevaccineerd ben tegen COVID-19?

Je vaccinatie wordt geregistreerd via vaccinnet.be. Je kan dit zelf controleren met je identiteitskaart.

alert-box-close-text

We helpen je graag verder, maar dan wel op afspraak!

We vragen alle bezoekers om bij aankomst:

  • hun handen te desinfecteren
  • verplicht een mondmasker te dragen 
  • 1,5 m afstand te houden van andere aanwezigen
  • de looplijnen te volgen

We vragen je om alleen naar je afspraak te komen. Als het niet anders kan dan is 1 begeleider welkom om je te helpen. Als je geen oppas hebt mag je je kinderen natuurlijk ook meenemen. 

Alle gemeentelijke diensten (met uitzondering van de balie bib en toerisme) werken op afspraak. Vergeet dus geen afspraak te maken, ook om bv. je huisvuilzakken te kopen/af te halen. Maak je afspraak voor burgerzaken, milieu, ondernemen en ruimtelijke ordening online of telefonisch via 011 49 20 03.

Opgelet: wij aanvaarden enkel betalingen met bancontact.

Gebruik liever ons digitaal loket!

Maar misschien hoef je helemaal niet naar het gemeentehuis te komen. Heel wat documenten, attesten of inlichtingen kan je immers gewoon online aanvragen. En je krijgt ze thuis geleverd in je mailbox of met de post. Vele documenten zelfs binnen enkele minuten.

Probeer het eens … Lukt het niet? Bel ons op 011 49 20 03 en wij kijken of we je telefonisch kunnen begeleiden met je aanvraag.