elektronische vreemdelingenkaart aanvragen

Maak een afspraak

Wat 

Als niet-Belg kan je, mits je hier wettelijk verblijft, een elektronische vreemdelingenkaart aanvragen. Dit doe je door je persoonlijk aan te melden: enerzijds voor de identiteitscontrole, anderzijds omdat je als aanvrager het basisdocument zelf moet ondertekenen.De elektronische vreemdelingenkaart vervangt de papieren verblijfsvergunning van zowel EU-burgers als niet-EU-burgers.

Er zijn verschillende soorten vreemdelingenkaarten: A, B, C, D, E, E+, F, F+, H. Welke vreemdelingenkaart je krijgt en hoe lang deze geldig is, is afhankelijk van je verblijfsprocedure.

Voor wie

Zowel EU-burgers als niet-EU-burgers ouder dan 12 jaar kunnen een elektronische vreemdelingenkaart aanvragen.

Procedure

Kom persoonlijk langs bij de dienst Bevolking om je vreemdelingenkaart aan te vragen. De procedure is verschillend naargelang je nationaliteit en doel van je verblijf. Een medewerker legt uit welke documenten je nodig hebt voor jouw specifieke situatie.

Wat te doen bij verlies of diefstal

Is je eID gestolen? Meld dit misdrijf eerst bij de politie van de plaats waar de diefstal heeft plaatsgevonden (of bij de lokale politie van je gemeente). Zij geven je een attest, waarmee je een nieuwe kaart bij de dienst Bevolking aanvraagt. Maak hier een afspraak voor een nieuwe vreemdelingenkaart.

Ben je de identiteitskaart verloren? Dan kan je dit melden bij de dienst Bevolking. Voor de aangifte van een verloren kaart heb je geen afspraak nodig. Je oude kaart wordt meteen geblokkeerd. Maak hier een afspraak voor een nieuwe vreemdelingenkaart aan te vragen.

Opgelet! Een als gestolen of verloren gesignaleerd paspoort of eID is niet langer geldig. Zelfs als het document wordt teruggevonden, mag je het niet meer gebruiken.

Bedrag

  • Gewone procedure E, E+, F, F+: 21,10 euro (verwerkingstijd 2 à 3 weken)
  • Spoedprocedure met levering in de gemeente: 132.60 euro (bestelling vóór 15 uur, levering werkdag na bestelling tijdens openingsuren van het NAC)
  • Gewone procedure A, B, C en D: 21,60 euro (verwerkingstijd 2 à 3 weken)
  • Spoedprocedure met levering in de gemeente: 132.60 euro (bestelling vóór 15 uur, levering werkdag na bestelling tijdens openingsuren van het NAC)

Wat meebrengen

Bij de aanvraag van je vreemdelingenkaart neem je volgende zaken mee:

  • je huidige vreemdelingenkaart of (in geval van verlies of diefstal) het vervangingsattest.
  • een recente kleurenpasfoto (maximaal 6 maanden oud) die voldoet aan de voorwaarden voor pasfoto's, vermeld op de oproepingskaart.

 

alert-box-close-text

We helpen je graag verder, maar dan wel op afspraak!

We vragen alle bezoekers om bij aankomst:

  • hun handen te desinfecteren
  • verplicht een mondmasker te dragen 
  • 1,5 m afstand te houden van andere aanwezigen
  • de looplijnen te volgen

Alle gemeentelijke diensten (met uitzondering van de balie bib en toerisme) werken op afspraak. Maak je afspraak voor burgerzaken, milieu, ondernemen en ruimtelijke ordening online of telefonisch via 011 49 20 03.

Gebruik liever ons digitaal loket!

Maar misschien hoef je helemaal niet naar het gemeentehuis te komen. Heel wat documenten, attesten of inlichtingen kan je immers gewoon online aanvragen. En je krijgt ze thuis geleverd in je mailbox of met de post. Vele documenten zelfs binnen enkele minuten.

Probeer het eens … Lukt het niet? Bel ons op 011 49 20 03 en wij kijken of we je telefonisch kunnen begeleiden met je aanvraag.