vragen over gemeentelijke diensten

Met vragen voor de gemeentelijke diensten kan je terecht op T 011 49 20 00 tijdens de openingsuren.

Of voor hoogdringende vragen via e-mail op crisiscom@houthalen-helchteren.be .

Met gezondheidsvragen neem je best telefonisch contact op met je huisarts.

💡 Wat met overheidsadministraties (bijvoorbeeld gemeenten)?

De administraties moeten blijven functioneren om hun taken te blijven garanderen mits inachtneming van de social distancing maatregelen en/of telewerken waar mogelijk.

De overheidsdiensten moeten de bevolking informeren over de mogelijkheden om documenten en informatie te verkrijgen via alternatieve manieren (online). De administratie moeten de voorkeur geven aan deze alternatieve manieren om het aantal verplaatsingen te beperken.

💡 Vallen de OCMW’s onder ‘de instellingen voor zorg, opvang en bijstand voor oudere personen, voor minderjarigen, voor mindervalide personen en voor kwetsbare personen’?

Ja. Een OCMW verleent essentiële diensten.

💡 Moet de OCMW-dienst verdeling voedsel blijven organiseren of niet?

Ja, mits inachtneming van de social distancing maatregelen, behoort dit tot de gezondheidszorg.

💡 Moeten arbeiders die buiten werken (gemeentearbeiders, groendienst, etc.) thuisblijven?

Zij mogen blijven werken voor zover hun werkgever, mits inachtneming van de social distancing maatregelen.

💡 Mag men van de gemeentelijke dienst grondgebiedzaken (diensten kadaster) nog een controle doen in en rond een woning in functie van een verkoop?

Ja mits inachtneming van de social distancing maatregelen.

💡 Kunnen wegeniswerken in het algemeen nog doorgaan?

Ja mits inachtneming van de social distancing maatregelen.

💡 Mogen de gemeente- en provincieraden, raden van bestuur en algemene vergaderingen van openbare instellingen, intercommunales, etc. doorgaan?

Ja, voor zover de agendapunten niet uitgesteld kunnen worden en waar de vergadering niet virtueel kan plaatsvinden.

💡 Worden burgerlijke huwelijken nog steeds voltrokken?

Ja, er worden in Houthalen-Helchteren maximum 18 personen toegelaten in de trouwzaal. Buiten aan het NAC (NIET in het Atrium) kunnen er nog 12 personen de huwelijksplechtigheid volgen. Dit voor zover de “Social Distancing” in acht genomen wordt, natuurlijk. Het is niet toegelaten om recepties te organiseren na de ceremonie.

alert-box-close-text

Maatregelen m.b.t. Coronavirus

Stel niet-dringende bezoeken uit

Omwille van het coronavirus willen we ook de bezoekers aan ons gemeentehuis beperken om zo besmettingen te vermijden. Wij werken uitsluitend op afspraak. Om een afspraak te maken, bel je tijdens de openingsuren naar het nummer 011 49 20 00. 

Gebruik liever ons digitaal loket!

Maar misschien hoef je helemaal niet naar het gemeentehuis te komen. Heel wat documenten, attesten of inlichtingen kan je immers gewoon online aanvragen. En je krijgt ze thuis geleverd in je mailbox of met de post. Vele documenten zelfs binnen enkele minuten.

Probeer het eens … Lukt het niet? Bel ons op 011 49 20 00 en wij kijken of we je telefonisch kunnen begeleiden met je aanvraag.

We vragen onze bezoekers de nodige afstand tot onze medewerkers te bewaren en met bancontact te betalen.