veelgestelde vragen over de coronabon

💡 Hoe wordt de Coronabon toegekend?

Elk gezin dat op 1 maart 2020 ingeschreven was in de bevolkingsregisters van de gemeente Houthalen-Helchteren ontvangt een Coronabon van 40 euro.

💡 Ik heb geen Coronabon ontvangen?

Indien je bon niet in de brievenbus is terecht gekomen, dan stuur je een mailtje naar ondernemen@houthalen-helchteren.be met vermelding van je naam en adres. 

💡 Heeft de bon een vervaldatum?

De waardebon heeft een unieke identificatiecode (QR-code) en is geldig tot en met 30 juni 2021. Je moet dus niet meteen naar de winkel rennen om je bon in te wisselen maar je hebt alle tijd om jouw Coronabon in te ruilen bij jouw favoriete lokale handelaar, die jouw steun zeker kan gebruiken.

We kiezen bewust voor een langere geldigheidsduur. Enerzijds om onze inwoners niet meteen allemaal op pad te sturen. Anderzijds om ook de handels- en horecazaken, die momenteel gesloten zijn de kans te bieden mee te genieten van deze boost voor de lokale economie. We hopen samen met hen dat ze snel hun deuren mogen openen.

💡 Waar kan ik mijn Coronabon spenderen?

Hier kan je een lijst van deelnemende handelaars terugvinden.

💡 Moet ik mijn bon in 1 keer opgebruiken?

De Coronabon kan in één of meerdere keren gebruikt worden, bij één of meerdere handelaars voor verschillende aankopen.

💡 Ik ben mijn bon kwijt, wat nu?

In geval van verlies van je bon stuur je een e-mail naar ondernemen@houthalen-helchteren.be met vermelding van je naam, telefoonnummer en adresgegevens. Wij doen een korte check en sturen je dan een nieuwe bon op met de resterende waarde.

💡 Ik heb een deel van mijn bon uitgegeven. Krijg ik nu steeds een andere bon met de resterende waarde?

Neen. De QR-code kan je vergelijken met een portefeuille waarin een waarde zit. Je kan dezelfde QR-code blijven gebruiken tot die 'op' is. Je blijft dus steeds dezelfde bon presenteren bij betaling aan de handelaar tot dit niet meer lukt.

💡 Hoe kan ik met mijn Coronabon betalen?

Je moet de bon niet activeren. De QR-code van je bon wordt gescand tijdens het afrekenen. 

💡 Hoe kan ik me registreren als lokale handelaar?

  • Handelaars die willen deelnemen, moeten zich registreren via deze website . Door je te registreren verklaar je als handelaar dat je akkoord gaat met het reglement en ga je akkoord met de verwijzing naar én dat de gegevens van je handelszaak bekend gemaakt worden op de gemeentelijke website.
  • Zodra je registratie goedgekeurd is, ontvang je een nieuwe mail van ‘Cirklo Light’. Via deze mail kan je de software (Cirklo-platform) installeren. (dan pas komt er een vermelding in de lijst van deelnemende handelaars).

Opgelet: de lijst van deelnemende handelaars wordt dus continu bijgewerkt vanaf het moment dat je als handelaar de software van Cirklo Light geïnstalleerd hebt.

💡 Ik heb na het doorlopen van de handleidingen toch nog vragen

💡 Ik heb me aangemeld om deel uit te maken van het netwerk, maar ik ontvang geen uitnodiging?

Check zeker je SPAM folder. De uitnodigingsmail kan hierin helaas verzeild zijn geraakt. 

💡 Hoe kan ik als handelaar zien of de betaling succesvol was?

Na het invoeren van het bedrag en het scannen van de code van je klant zie je normaliter meteen een groen succes scherm, of een rood faal scherm. Heb je dit niet gezien? Dan is er mogelijks iets fout gelopen. Check je transactiegeschiedenis om te zien of dit bedrag is overgemaakt. 

Niets te zien? Dan is de betaling niet uitgevoerd & probeer je best opnieuw.

💡 Hoe wissel ik als handelaar de 'Coronabonnen' in voor 'echt' geld?

Bij je registratie heb je een keuze gemaakt voor wekelijks of maandelijkse omzetting. Dit wilt zeggen dat jouw bonnen elke week/maand automatisch zullen worden omgewisseld en een overschrijving naar je opgegeven bankrekeningnummer zal worden uitgevoerd.

Reglement Coronabon

alert-box-close-text

We helpen je graag verder, maar dan wel op afspraak!

We vragen alle bezoekers om bij aankomst:

  • hun handen te desinfecteren
  • verplicht een mondmasker te dragen 
  • 1,5 m afstand te houden van andere aanwezigen
  • de looplijnen te volgen

We vragen je om alleen naar je afspraak te komen. Als het niet anders kan dan is 1 begeleider welkom om je te helpen. Als je geen oppas hebt mag je je kinderen natuurlijk ook meenemen. 

Alle gemeentelijke diensten (met uitzondering van de balie bib en toerisme) werken op afspraak. Maak je afspraak voor burgerzaken, milieu, ondernemen en ruimtelijke ordening online of telefonisch via 011 49 20 03.

Gebruik liever ons digitaal loket!

Maar misschien hoef je helemaal niet naar het gemeentehuis te komen. Heel wat documenten, attesten of inlichtingen kan je immers gewoon online aanvragen. En je krijgt ze thuis geleverd in je mailbox of met de post. Vele documenten zelfs binnen enkele minuten.

Probeer het eens … Lukt het niet? Bel ons op 011 49 20 03 en wij kijken of we je telefonisch kunnen begeleiden met je aanvraag.