uitnodiging en afspraak

1) Hoe weet ik wanneer ik aan de beurt ben? Hoe word ik hiervan op de hoogte gebracht?

Je wordt persoonlijk uitgenodigd om je aan te melden in een vaccinatiecentrum. Die uitnodiging komt in elk geval per brief, en in je eBox als je deze activeerde. Als we over je e-mailadres beschikken, krijg je de uitnodiging ook via e-mail. De afzender van de uitnodigingsmail is steeds cov19-vaccin@doclr.be.

De eBox is de snelste manier om je uitnodiging te raadplegen. Ga dus zeker daar eens kijken. Heb je nog geen eBox? Activeer deze nu via Mijn Burgerprofiel

2) Ik heb een uitnodiging gekregen voor een vaccinatie tegen corona en ik vertrouw de afzender niet. Wat moet ik doen?

Het kan om een vals bericht of phishing gaan. Let er altijd op dat:

  • de e-mail afkomstig is van cov19-vaccin@doclr.be. De sms wordt verstuurd vanuit het nummer 8811;
  • op de e-mail de contactgegevens van het vaccinatiecentrum staan vermeld die bij je officiële woonplaats horen;
  • er nooit om betaling gevraagd wordt: de vaccinatie en het vaccin zijn gratis;
  • je geen persoonlijke gegevens zoals paswoorden, pincodes of rekeningnummers geeft.

Twijfel je nog over de e-mail die je ontving? Meld je aan in Mijn Burgerprofiel om te bekijken of je uitnodiging ook zichtbaar is in je e-Box. Wacht eventueel enkele dagen af tot je de brief ook op papier in je brievenbus ontvangt.

3) Ik ben mijn uitnodiging kwijt of thuis vergeten, wat nu?

Je kan je uitnodigingsbrief downloaden via ‘Mijn Burgerprofiel’, nadat je jouw e-box daar hebt geactiveerd. Je kan hiervoor hulp inschakelen via het Vlaams infonummer 1700.

Als je het moment van je afspraak en je rijksregisternummer kent, dan kan je je ook alleen met je identiteitskaart aanmelden aan het onthaal van het vaccinatiecentrum.

4) Moet ik mijn afspraak bevestigen?

Ja, je moet je afspraak bevestigen. Als je niet gevaccineerd wil worden, dan moet je annuleren.

5) Hoe kan ik mijn afspraak bevestigen of annuleren?

Je krijgt eerst een brief met uitnodiging, met daarin de dag en het uur van je afspraak. Daarna kan je je afspraak bevestigen of annuleren via de website van de Vlaamse overheid of via ‘Mijn Burgerprofiel’.

Lukt het niet zelf online? Dan kan het telefonisch via het nummer 011 49 24 24.

Als je niet beschikbaar bent op de voorgestelde datum, kan je je afspraak verplaatsen naar een andere dag. Je kan ook laten weten dat je niet gevaccineerd wil worden.

6) Het lukt me niet om mijn afspraak online te bevestigen/verplaatsen/weigeren. Is er ook een andere manier om dit te doen?

Je kan telefonisch contact opnemen met het vaccinatiecentrum via het nummer 011 49 24 24. Daar helpen ze je graag verder met al je vragen.

7) Wat gebeurt er als ik mijn afspraak niet bevestig?

Dan kan je niet gevaccineerd worden, want als je je afspraak niet bevestigt, word je niet in ons systeem weergegeven. Op die manier kunnen wij dus geen vaccin voor jou klaarleggen.

8) Ik heb een uitnodiging via mail en/of sms gekregen en heb mijn afspraak bevestigd/geannuleerd. Nu krijg ik ook de uitnodiging per brief. Moet ik nu nog/alweer iets doen?

Nee. Het volstaat om je afspraak één keer te bevestigen of te annuleren. Dat doe je online of telefonisch, zoals uitgelegd in je uitnodiging.

9) Ik ben in het vaccinatiecentrum met mijn uitnodiging maar ik heb mijn afspraak niet bevestigd. Kan ik een vaccin krijgen?

Je moet je afspraak eerst bevestigen. Als je je afspraak bevestigd hebt, kan je gevaccineerd worden op het moment dat op je uitnodiging staat. Als het niet zelfstandig lukt om je afspraak te bevestigen, kan je contact opnemen met het vaccinatiecentrum via 011 49 24 24.

10) Ik ben uitgenodigd om me te laten vaccineren, maar ik ben op de aangegeven dag niet meer vrij. Kan ik mijn afspraak verplaatsen naar een andere datum?

Je kan zelf online je afspraak verzetten naar een latere datum. Lukt het niet online? Dan kan je telefonisch contact opnemen met het vaccinatiecentrum via het nummer 011 49 24 24.

11) Ik heb mijn afspraak in het vaccinatiecentrum bevestigd, maar nu ben ik op die dag toch niet meer vrij. Kan ik mijn afspraak annuleren en verplaatsen naar een andere datum?

In dit geval kan je best contact opnemen met het vaccinatiecentrum via 011 49 24 24. Zij bekijken samen met jou de beste oplossing.

12) Ik kan wel naar mijn eerste afspraak komen, maar niet naar mijn tweede. Moeten ze nu allebei verzet worden?

In dit geval kan je best contact opnemen met het vaccinatiecentrum via 011 49 24 24. Zij bekijken samen met jou de beste oplossing.

13) Ik kan het vaccinatiecentrum niet telefonisch bereiken. Wat nu?

Het is met momenten heel druk in het callcenter van het vaccinatiecentrum. De wachttijden lopen voornamelijk op rond 9 uur, rond 12 uur en vanaf 15 uur. 

Op onze website vind je zo goed als alle antwoorden terug op je vragen. Indien mogelijk neem dan eerst daar een kijkje alvorens te bellen. Zo blijven de lijnen open voor zij die zich minder thuis voelen achter een computer.

14) Hoe weet ik wanneer ik een tweede keer gevaccineerd moet worden?

Voor een volledige bescherming tegen corona heb je twee vaccinaties nodig. Bij je uitnodiging voor je eerste prik krijg je meteen ook een afspraak voor de tweede inenting. Zorg er dus voor dat je je ook vrij houdt voor dat tweede vaccinatiemoment. Hoeveel tijd er zit tussen de eerste en de tweede dosis, hangt af van het type vaccin.

De afspraak daarvoor kan je ook online vastleggen, bij het vastleggen van het moment van je eerste vaccinatie. Lukt het niet zelf online? Dan kan het telefonisch via het nummer 011 49 24 24.

15) Als ik eerst een vaccin weiger, kan ik dan later een nieuwe afspraak maken?

Vaccinatie is heel sterk aanbevolen, maar je hebt het recht om de vaccinatie te weigeren. In zo’n geval zal je later kunnen aansluiten bij een volgend aanbod van vaccinatie. Je komt wel achteraan in de rij, na alle mensen die wel ingaan op hun uitnodiging. Ook als je je uitnodiging niet op tijd bevestigt, geldt dat als een weigering. Dan wordt je uitnodiging onbruikbaar en moet je wachten op een nieuwe uitnodiging.

16) Ik heb nog geen uitnodiging gekregen, kan ik een vaccin krijgen?

Nee, je kan pas een vaccin krijgen nadat je je uitnodiging ontvangen hebt, en je je afspraak bevestigd hebt. Hoe je dit doet, staat in de uitnodiging beschreven.

17) Wat moet ik meenemen naar het vaccinatiecentrum als ik mij ga laten vaccineren

Je neemt je identiteitskaart en uitnodiging mee.

18) Hoe kan ik me inschrijven voor de reservelijsten?

Om je in te schrijven op de reservelijsten, moet je voldoen aan vier criteria:

  • Je wil je laten vaccineren.
  • Je bent ouder dan 65 jaar.
  • Je woont in Houthalen-Helchteren.
  • Je kan snel naar het vaccinatiecentrum gaan zodra we je opbellen.

Gebruik het online formulier om je in te schrijven op de reservelijst.

Let wel op: je inschrijving op de reservelijst is geen garantie dat je een vaccin krijgt of dat we je zullen bellen.

19) Hoe werken de reservelijsten?

Soms gebeurt het dat niet genoeg mensen hun afspraak in het vaccinatiecentrum bevestigen, of dat ze niet komen opdagen op hun afspraak. Als er op een vaccinatiedag vaccins op overschot zijn, bellen we de personen op de reservelijst om zich te laten vaccineren. Zo gaan er geen vaccins verloren.

Let wel: dit is een reservelijst. Er is geen garantie dat je opgeroepen wordt. Je registratie vervangt dus zeker niet de uitnodiging die verstuurd wordt vanuit het Agentschap Zorg en Gezondheid van de Vlaamse Overheid.

We volgen voor de reservelijsten dezelfde prioritering als voor de verschillende doelgroepen. De algemene volgorde in de vaccinatiestrategie wordt ook toegepast op de reservelijst.

Momenteel kan je je inschrijven op de reservelijst voor 65-plussers.

20) Ik zit nog met veel vragen over vaccineren. Waar kan ik terecht?

Op de website van de Vlaamse overheid vind je de meest gestelde vragen en hun bijhorende antwoorden over de vaccinatie tegen COVID-19.

21) Is de informatie over het coronavaccin ook in andere talen beschikbaar?

Op de website van de Vlaamse overheid vind je informatie in een 20-tal talen terug. Ook de uitnodiging die je ontvangt, is beschikbaar in meerdere talen.

alert-box-close-text

We helpen je graag verder, maar dan wel op afspraak!

We vragen alle bezoekers om bij aankomst:

  • hun handen te desinfecteren
  • verplicht een mondmasker te dragen 
  • 1,5 m afstand te houden van andere aanwezigen
  • de looplijnen te volgen

We vragen je om alleen naar je afspraak te komen. Als het niet anders kan dan is 1 begeleider welkom om je te helpen. Als je geen oppas hebt mag je je kinderen natuurlijk ook meenemen. 

Alle gemeentelijke diensten (met uitzondering van de balie bib en toerisme) werken op afspraak. Vergeet dus geen afspraak te maken, ook om bv. je huisvuilzakken te kopen/af te halen. Maak je afspraak voor burgerzaken, milieu, ondernemen en ruimtelijke ordening online of telefonisch via 011 49 20 03.

Opgelet: wij aanvaarden enkel betalingen met bancontact.

Gebruik liever ons digitaal loket!

Maar misschien hoef je helemaal niet naar het gemeentehuis te komen. Heel wat documenten, attesten of inlichtingen kan je immers gewoon online aanvragen. En je krijgt ze thuis geleverd in je mailbox of met de post. Vele documenten zelfs binnen enkele minuten.

Probeer het eens … Lukt het niet? Bel ons op 011 49 20 03 en wij kijken of we je telefonisch kunnen begeleiden met je aanvraag.