toegankelijkheid

1) Moet ik alleen naar het vaccinatiecentrum gaan?

Ja, tenzij je echt hulp nodig hebt van een begeleider.

Als iemand je brengt, blijft je chauffeur dus best in de wagen wachten. Je begeleider kan je, indien nodig, ook tot aan de ingang begeleiden en na de vaccinatie ophalen aan de uitgang.

2) Ik heb een beperkte mobiliteit. Mag een begeleider meegaan naar het vaccinatiecentrum?

Ja, één persoon mag je begeleiden doorheen het hele vaccinatieproces.

3) Ik heb geen begeleider of mantelzorger. Is er begeleiding voor mij in het vaccinatiecentrum?

Ja er is begeleiding voorzien. Als je moeilijk te been bent, kan je gebruik maken van een rolstoel. Een steward zal je doorheen de vaccinatielijnen begeleiden.

4) Ik ben (begeleider van) iemand met een Autisme Spectrum Stoornis. Mag een begeleider meegaan naar het vaccinatiecentrum?

Ja.

5) Mag mijn assistentiehond / geleidehond (voor slechtzienden of andere medische verantwoording) binnen in het vaccinatiecentrum?

Ja één persoon mag je begeleiden doorheen het hele vaccinatieproces.

6) Ik ben een alleenstaande ouder. Mag ik mijn kind(eren) meenemen naar het vaccinatiecentrum?

Kinderen mogen niet mee in de vaccinatieruimte. Probeer dus in de mate van het mogelijke alleen te komen.

7) Is het gebouw toegankelijk met de rolstoel?

Ja, je kan parkeren op de mindervalidenparking vlak bij de ingang, of je chauffeur kan je bij de ingang afzetten aan de kiss & ride-zone, en je bij de uitgang terug oppikken.

Verder vindt het hele vaccinatieproces plaats op de gelijkvloers. Voor kleine verhoogjes werden ramps voorzien. De doorgangen zijn voldoende breed voor een rolstoel en de balies zijn op ooghoogte. De deuren worden geopend en gesloten door stewards. Deze stewards kunnen je ook doorheen het hele gebouw begeleiden.

8) Zijn er in het vaccinatiecentrum rolstoelen aanwezig waarvan ik gebruik kan maken?

Rolstoelen zijn aanwezig en voldoende beschikbaar, vooraf reserveren is niet nodig. Je kan dit vragen aan de steward op de parking.

9) Kan ik in het vaccinatiecentrum hulp krijgen als dat nodig is?

Ja, de aanwezige stewards helpen je graag verder. Je kan hier naar vragen als je je aanmeldt aan het onthaal.

10) Zijn er gehandicaptentoiletten?

Ja.

11) Hoe worden anderstaligen geholpen in het vaccinatiecentrum zelf?

In het vaccinatiecentrum zetten we maximaal in op de ondersteuning en begeleiding van anderstaligen. Dat doen we door middel van taalhulpen en telefoontolken.

12) Ik ben anderstalig. Mag een begeleider of vertaler meegaan naar het vaccinatiecentrum?

Ja, één persoon mag je begeleiden of voor je tolken in het vaccinatiecentrum.

alert-box-close-text

We helpen je graag verder, maar dan wel op afspraak!

We vragen alle bezoekers om bij aankomst:

  • hun handen te desinfecteren
  • verplicht een mondmasker te dragen 
  • 1,5 m afstand te houden van andere aanwezigen
  • de looplijnen te volgen

We vragen je om alleen naar je afspraak te komen. Als het niet anders kan dan is 1 begeleider welkom om je te helpen. Als je geen oppas hebt mag je je kinderen natuurlijk ook meenemen. 

Alle gemeentelijke diensten (met uitzondering van de balie bib en toerisme) werken op afspraak. Vergeet dus geen afspraak te maken, ook om bv. je huisvuilzakken te kopen/af te halen. Maak je afspraak voor burgerzaken, milieu, ondernemen en ruimtelijke ordening online of telefonisch via 011 49 20 03.

Opgelet: wij aanvaarden enkel betalingen met bancontact.

Gebruik liever ons digitaal loket!

Maar misschien hoef je helemaal niet naar het gemeentehuis te komen. Heel wat documenten, attesten of inlichtingen kan je immers gewoon online aanvragen. En je krijgt ze thuis geleverd in je mailbox of met de post. Vele documenten zelfs binnen enkele minuten.

Probeer het eens … Lukt het niet? Bel ons op 011 49 20 03 en wij kijken of we je telefonisch kunnen begeleiden met je aanvraag.