Schade geleden door de hevige regenval op 5 juni? Meld het bij het Vlaams Rampenfonds RSS link

Heb je schade geleden door de wateroverlast van zondag 5 juni? We raden aan dit te melden bij het Vlaams Rampenfonds. Dat kan tot 5 augustus '22.

Schademelding Vlaams Rampenfonds 

Je kan dit melden bij het Vlaams Rampenfonds tot 60 dagen na het noodweer dat tot schade heeft geleid. In dit geval dus tot 4 augustus 2022. Na die 60 dagen beslist het Vlaams Rampenfonds of de wateroverlast erkend wordt als ramp. Pas dan kan je ook een aangifte doen voor een schadevergoeding. Als de erkenning als ramp er komt, kondigen we dit zeker aan. 
Gezien het groot aantal schadegevallen op meerdere locaties, zowel in Houthalen-Helchteren als in andere gemeenten, verwachten wij dat de kans op een erkenning als ramp groter is dan in juni 2021. Toen werden wij als enige gemeente getroffen. In Limburg kwamen er deze keer in totaal 1100 meldingen binnen bij de gekende noodnummers. 
Onze burgemeester heeft contact opgenomen met de gouverneur. Ze doen samen hun best om de regenschade als ramp te laten erkennen. 

Brandverzekering 

Afhankelijk van jouw brandpolis kan je mogelijk beroep doen op je verzekeraar voor terugbetaling van de schade. Let op: sommige polissen dekken geen waterschade die het gevolg is van water dat via de riolering binnen komt in de woning. Daarvoor neem je dus best contact op met je verzekeraar. 

Toekomst 

Het gemeentebestuur lijst momenteel alle getroffenen en pijnpunten op. We gaan met Fluvius samenzitten om naar de toekomst toe een oplossing te zoeken. Daarbij zullen we aandringen op een grondige evaluatie van het rioleringsnetwerk en de wachtbekkens. En we vragen hoe het netwerk op termijn kan aangepast worden om gewapend te zijn tegen overvloedige regenval. 

Daarnaast zorgt het gemeentebestuur voor de uitdieping van bekkens en het ruimen van beken. We onderzoeken ook of er wachtbekkens op andere plaatsen aangelegd moeten worden. 

Gepubliceerd op dinsdag 14 juni 2022 17.02 u.
alert-box-close-text

We helpen je graag verder, maar dan wel op afspraak!

Alle gemeentelijke diensten (met uitzondering van de balie bib en toerisme) werken op afspraak. Vergeet dus geen afspraak te maken, ook om bv. je huisvuilzakken te kopen/af te halen. Maak je afspraak voor burgerzaken, milieu, ondernemen en ruimtelijke ordening online of telefonisch via 011 49 20 03.

Opgelet: wij aanvaarden enkel betalingen met bancontact en payconiq.

Gebruik liever ons digitaal loket!

Maar misschien hoef je helemaal niet naar het gemeentehuis te komen. Heel wat documenten, attesten of inlichtingen kan je immers gewoon online aanvragen. En je krijgt ze thuis geleverd in je mailbox of met de post. Vele documenten zelfs binnen enkele minuten.

Probeer het eens … Lukt het niet? Bel ons op 011 49 20 03 en wij kijken of we je telefonisch kunnen begeleiden met je aanvraag.