rijbewijs: medische schifting

Maak een afspraak

Wat

Heb je een rijgeschiktheidsattest? Vraag dan een nieuw rijbewijs aan bij de dienst Bevolking.

Voor wie

  • je bent een inwoner van Houthalen-Helchteren 

Procedure

Je vraagt het Europese rijbewijs aan in de gemeente waar je bent ingeschreven.

Geldigheidsduur

  • Dit is afhankelijk van je medisch attest.

Wat te doen bij verlies of diefstal

Is je rijbewijs gestolen? Meld de diefstal van je rijbewijs eerst bij de politie van de plaats waar de diefstal heeft plaatsgevonden (of bij de lokale politie van je gemeente). Zij geven je een attest, waarmee je een nieuw rijbewijs bij de dienst Bevolking aanvraagt. Maak hier een afspraak voor een nieuw rijbewijs aan te vragen.

Ben je je rijbewijs verloren? Dan moet je dit melden bij de dienst Bevolking. Voor de aangifte van een verloren rijbewijs heb je een afspraak nodig. Maak hier een afspraak voor een nieuw rijbewijs aan te vragen. Je krijgt dan ook een bewijs van verlies mee.

Levertermijn

  • 2 werkdagen (voor de afhaling van je rijbewijs heb je geen afspraak nodig, dit kan je afhalen bij de snelbalie). Bij de afhaling van het Europees rijbewijs moet je het oude inleveren.

Bedrag

  • Europees rijbewijs (bankkaartformaat): 25 euro
  • Duplicaat rijbewijs: 25 euro

Wat meebrengen

  • je identiteitskaart 
  • 1 recente pasfoto die voldoet aan de wettelijke eisen, mocht de foto op je elektronische identiteitskaart niet meer op jou gelijken.
  • je oude rijbewijs
  • je medische attest voor groep 1 of groep 2
  • eventueel je attest basiskwalificatie vakbekwaamheid voor de categorie C of D
alert-box-close-text

We helpen je graag verder, maar dan wel op afspraak!

We vragen alle bezoekers om bij aankomst:

  • hun handen te desinfecteren
  • verplicht een mondmasker te dragen 
  • 1,5 m afstand te houden van andere aanwezigen
  • de looplijnen te volgen

Alle gemeentelijke diensten (met uitzondering van de balie bib en toerisme) werken op afspraak. Maak je afspraak voor burgerzaken, milieu, ondernemen en ruimtelijke ordening online of telefonisch via 011 49 20 03.

Gebruik liever ons digitaal loket!

Maar misschien hoef je helemaal niet naar het gemeentehuis te komen. Heel wat documenten, attesten of inlichtingen kan je immers gewoon online aanvragen. En je krijgt ze thuis geleverd in je mailbox of met de post. Vele documenten zelfs binnen enkele minuten.

Probeer het eens … Lukt het niet? Bel ons op 011 49 20 00 en wij kijken of we je telefonisch kunnen begeleiden met je aanvraag.