overzicht algemene hulplijnen

De coronacrisis heeft een impact op ons allemaal. We hebben een stuk minder sociaal contact en dat weegt door op iedereen. Blijf praten, blijf ervaringen delen, blijf je gevoelens uiten,... Dat helpt je om de hele situatie een plaats te kunnen geven.
 
Anoniem praten over je zorgen of problemen kan je via verschillende hulplijnen en chatboxen.

Voor psychosociale steun of een luisterend oor kunnen mensen in eerste instantie terecht bij:

Tele-Onthaal

Wat: hulplijn en luisterend oor voor de brede bevolking.

Hoe bereikbaar:

  • Bel anoniem en gratis dag en nacht naar het nummer 106 (24 op 24 uur, 7 dagen op 7)
  • Chat : elke avond van 18 tot 23 uur. en op woensdag- en zondagnamiddag ook vanaf 15 uur.
  • Website

Awel

Wat: voor kinderen en jongeren die een luisterend oor nodig hebben.

Hoe bereikbaar:

  • Bel anoniem en gratis het nummer 102: elke dag vanaf 16 uur. (woensdag al van 14) tot 22 uur, behalve op zon- en feestdagen.
  • Mailen naar brievenbus@awel.be.
  • Chat :elke dag, behalve op zon- en feestdagen, van 18 tot 22 uur.
  • Website

JAC

Wat: voor jongeren tussen 12 en 25 jaar met een welzijnsvraag.

Hoe bereikbaar:

  • Bel naar 011 85 00 05: van maandag tot woensdag van 10 tot 17 uur en van donderdag tot vrijdag van 10 tot 12 uur.
  • Mail naar: jac.limburg@cawlimburg.be.
  • Chat: van maandag tot vrijdag van 11 tot 20 uur.
  • Website

CAW Volwassenenonthaal

Wat: voor iedereen vanaf 18 jaar met een welzijnsvraag.

Hoe bereikbaar:

  • Bel gratis naar 0800 13 500: van maandag tot vrijdag van 9 tot 16 uur.
  • Chat: van maandag tot vrijdag van 11 tot 20 uur. 
  • Mail naar onthaal@cawlimburg.be.
  • Website

1712

Wat: de hulplijn voor vragen over geweld (relationele spanningen, geweld,...)

Hoe bereikbaar:

  • Bel gratis naar 1712: van maandag tot vrijdag van 9 tot 17 uur.
  • Mail via het contactformulier op www.1712.be/mail.
  • Chat: van maandag tot donderdag van 17 tot 19 uur.
  • Website

Zelfmoordlijn

Wat: voor iedereen die het moeilijk heeft, suïcidepreventie

Hoe bereikbaar:

  • Bel het nummer 1813, dag en nacht (24 op 24 uur, 7 dagen op 7)
  • Chat:, dagelijks van 18.30 tot 22 uur.
  • Website

CLB

Wat: voor leerlingen en ouders met vragen over leren en studeren, studiekeuze, gevoelens of gezondheid.

Hoe bereikbaar:

  • Chat: van maandag tot donderdag van 14 tot 21 uur. Ook tijdens de paasvakantie, behalve op Paasmaandag.
  • Website

Teleblok

Wat: Normaal is de Teleblok-chat enkel geopend tijdens de examens, maar door het coronavirus staan de chatlijnen tijdelijk open voor iedereen.

Hoe bereikbaar:

  • Chat: elke weekdag tussen 18 en 23 uur. Tijdens de weekends en in de paasvakantie gesloten.
  • Website

De Druglijn

Wat: voor alle vragen over drank, drugs, pillen, gamen en gokken.

Hoe bereikbaar:

  • Bel 078 15 10 20 tussen 10 en 20 uur.
  • Chat: van maandag tot vrijdag van 12 tot 18 uur.
  • Website
alert-box-close-text

We helpen je graag verder, maar dan wel op afspraak!

We vragen alle bezoekers om bij aankomst:

  • hun handen te desinfecteren
  • verplicht een mondmasker te dragen 
  • 1,5 m afstand te houden van andere aanwezigen
  • de looplijnen te volgen

We vragen je om alleen naar je afspraak te komen. Als het niet anders kan dan is 1 begeleider welkom om je te helpen. Als je geen oppas hebt mag je je kinderen natuurlijk ook meenemen. 

Alle gemeentelijke diensten (met uitzondering van de balie bib en toerisme) werken op afspraak. Vergeet dus geen afspraak te maken, ook om bv. je huisvuilzakken te kopen/af te halen. Maak je afspraak voor burgerzaken, milieu, ondernemen en ruimtelijke ordening online of telefonisch via 011 49 20 03.

Opgelet: wij aanvaarden enkel betalingen met bancontact.

Gebruik liever ons digitaal loket!

Maar misschien hoef je helemaal niet naar het gemeentehuis te komen. Heel wat documenten, attesten of inlichtingen kan je immers gewoon online aanvragen. En je krijgt ze thuis geleverd in je mailbox of met de post. Vele documenten zelfs binnen enkele minuten.

Probeer het eens … Lukt het niet? Bel ons op 011 49 20 03 en wij kijken of we je telefonisch kunnen begeleiden met je aanvraag.