Inhoud
Een overlijden moet je altijd melden bij de gemeente waar de persoon is overleden. Meestal doet de begrafenisondernemer dit. Het lokaal bestuur maakt vervolgens een overlijdensakte op. Deze akte is nodig voordat de toestemming tot vervoer en begraven of cremeren van de overledene kan worden afgegeven.
Procedure
De aangifte moet zo snel mogelijk na de vaststelling van overlijden worden gedaan.
Denk eraan om de volgende personen of instellingen ook op de hoogte te brengen van het overlijden:
bank
notaris
verzekeringsmaatschappij
ziekenfonds
pensioendienst
belastingen
huiseigenaar
waterbedrijf
leverancier van gas en elektriciteit
werkgever
…
Bij de aangifte van het overlijden (enkel na afspraak) moet je volgende documenten meebrengen:
overlijdensattest dat de dokter heeft geschreven
identiteitskaart van de overledene
trouwboekje van de overledene
identiteitskaart van de aangever
rijbewijs van de overledene
eventueel een laatste wilsbeschikking van de overledene.
Bij een verdacht of gewelddadig overlijden neem je volgende extra documenten mee:
proces-verbaal van een officier van de politie
toelating tot begraven of crematie van de procureur des Konings.
Kostprijs
Gratis