Overlijdensaangifte

Maak hier je afspraak

Inhoud

Een overlijden moet je altijd melden bij de gemeente waar de persoon is overleden. Meestal doet de begrafenisondernemer dit. Het lokaal bestuur maakt vervolgens een overlijdensakte op. Deze akte is nodig voordat de toestemming tot vervoer en begraven of cremeren van de overledene kan worden afgegeven.

Procedure

De aangifte moet zo snel mogelijk na de vaststelling van overlijden worden gedaan.

Denk eraan om de volgende personen of instellingen ook op de hoogte te brengen van het overlijden:

  • bank

  • notaris

  • verzekeringsmaatschappij

  • ziekenfonds

  • pensioendienst

  • belastingen

  • huiseigenaar

  • waterbedrijf

  • leverancier van gas en elektriciteit

  • werkgever

Bij de aangifte van het overlijden (enkel na afspraak) moet je volgende documenten meebrengen:

  • overlijdensattest dat de dokter heeft geschreven

  • identiteitskaart van de overledene

  • trouwboekje van de overledene

  • identiteitskaart van de aangever

  • rijbewijs van de overledene

  • eventueel een laatste wilsbeschikking van de overledene.

Bij een verdacht of gewelddadig overlijden neem je volgende extra documenten mee:

  • proces-verbaal van een officier van de politie

  • toelating tot begraven of crematie van de procureur des Konings.

Kostprijs

Gratis

Maak hier je afspraak

Naar top