organisatie evenement: toelating

Organisatoren van allerhande manifestaties (fuiven, Sint-Maartensvuren, vuurwerk of mega-manifestaties) kunnen hiervoor een toestemming aanvragen bij de preventiedienst.

Elke manifestatie en elke evenement moet je minstens twee maanden op voorhand aanvragen. 

Vooraleer je een aanvraag doet, vragen we om – in het kader van corona – je evenement in te geven in de evenementenmatrix.

Het resultaat daarvan is een code, rood als je evenement niet voldoet aan de richtlijnen, groen als het wel voldoet en oranje als er nog aanpassingen nodig zijn.

Deze code kan je als pdf downloaden.

In het aanvraagformulier zal je deze pdf moeten uploaden.
Lukt het niet om de matrix in te vullen, neem dan even contact op met feestloket@houthalen-helchteren.be

Vraag hier de toelating om een evenement te organiseren.

Werk je met vrijwilligers, download dan hier het excelformulier om de gegevens van de vrijwilligers in te vullen.

Soms moet er een veiligheidsdraaiboek opgemaakt worden.

Wie een (feest)vuur wil organiseren moet voorafgaandelijk een schriftelijke toestemming aan de burgemeester vragen. Je neemt hiervoor contact op met het team preventie. 
Er wordt ook een waarborg van 50 euro gevraagd. Deze waarborg krijg je terug indien het afval en de verbrandingsresten opgeruimd werden.
De regelgeving hierover kan je nalezen in het GAS-reglement.

Voor het gebruik van vuurwerk geldt de volgende regeling:

  • Voor vuurwerken tot 500 gram pyrotechnisch sas is een toelating van de burgemeester vereist.
  • Voor vuurwerken met een inhoud van meer dan 500 gram pyrotechnisch sas is een beslissing van het schepencollege nodig. Deze beslissing komt er na een onderzoek van de betrokken diensten. Contacteer hiervoor tijdig het team preventie.

Vraag online toestemming aan om vuurwerk af te steken.

Wil je meer weten over het organiseren van fuiven of andere manifestaties? Dan kan je steeds terecht bij het team preventie.

alert-box-close-text

We helpen je graag verder, maar dan wel op afspraak!

We vragen alle bezoekers om bij aankomst:

  • hun handen te desinfecteren
  • verplicht een mondmasker te dragen 
  • 1,5 m afstand te houden van andere aanwezigen
  • de looplijnen te volgen

We vragen je om alleen naar je afspraak te komen. Als het niet anders kan dan is 1 begeleider welkom om je te helpen. Als je geen oppas hebt mag je je kinderen natuurlijk ook meenemen. 

Alle gemeentelijke diensten (met uitzondering van de balie bib en toerisme) werken op afspraak. Maak je afspraak voor burgerzaken, milieu, ondernemen en ruimtelijke ordening online of telefonisch via 011 49 20 03.

Gebruik liever ons digitaal loket!

Maar misschien hoef je helemaal niet naar het gemeentehuis te komen. Heel wat documenten, attesten of inlichtingen kan je immers gewoon online aanvragen. En je krijgt ze thuis geleverd in je mailbox of met de post. Vele documenten zelfs binnen enkele minuten.

Probeer het eens … Lukt het niet? Bel ons op 011 49 20 03 en wij kijken of we je telefonisch kunnen begeleiden met je aanvraag.