Elke burger komt vroeg of laat wel eens in contact met ons team Burgerzaken. Denk maar aan de hernieuwing van jouw identiteitskaart, de aangifte van een huwelijk of een adreswijziging. Wist je dat al heel wat van deze dienstverlening online kan?
Via onze website ga je naar het gewenste product en kan je de aanvraag online starten. Je hoeft dus niet meer voor elk product of elke procedure naar het loket te komen. Een persoonlijk contact aan onze loketten blijft uiteraard altijd mogelijk en gebeurt op afspraak.
Een attest gezinssamenstelling, een attest van hoofdverblijfplaats, een bewijs van nationaliteit, … Je kan alle attesten uit het bevolkingsregister online aanvragen via het beveiligd digitaal loket. Log in met jouw elektronische identiteitskaart, kies het attest van jouw keuze en volg de verschillende stappen. Je kan het attest vervolgens downloaden en desgewenst afprinten.
Geboorte, huwelijk, overlijden, … Elke belangrijke levensgebeurtenis wordt geregistreerd in de databank Burgerlijke Stand en daar hoort een akte bij. Uittreksels of afschriften van deze aktes (ook internationaal model) kan je online opvragen via het digitaal loket.
Dit werd vroeger ‘attest van goed gedrag en zeden’ genoemd.
Nieuwe inwoners kunnen hun adreswijziging digitaal aanvragen waarna de wijkagent op bezoek komt. Je hoeft daarna enkel nog persoonlijk naar het gemeentehuis te komen om het nieuwe adres op de chip van jouw E-identiteitskaart te laten aanpassen.
Gaat jouw minderjarig kind binnenkort op vakantie naar het buitenland zonder (één van) de ouders? Dan breng je best een reistoelating in orde. Deze toelating vraag je aan en vul je in via het digitaal loket. Je kan de toelating downloaden en afdrukken.
Je kan vanaf nu, in de B-categorie, een voorlopig rijbewijs, een definitief Europees rijbewijs en een vernieuwing van jouw (papieren) rijbewijs aanvragen. Enkel een internationaal rijbewijs, rijbewijzen met een medisch attest en de rijbewijzen van een andere categorie (A,C,D, …) moet je (voorlopig) nog aan het loket aanvragen.
Een huwelijksaangifte kan vanaf nu volledig online via MijnBurgerprofiel en doe je tussen de 6 maanden en 2 weken voor het huwelijk.
Werd jouw kind in Houthalen-Helchteren geboren? Dan moet je jouw kind aangeven bij de Burgerlijke Stand. Via de online aangifte in MijnBurgerprofiel kan dat vanaf nu volledig digitaal.
Wanneer je als ongetrouwd koppel een kindje krijgt, kan de vader/meemoeder het kind erkennen met de toestemming van de moeder. Deze erkenning kan je via MijnBurgerprofiel online in orde brengen.
Een grafconcessie en de plaatsing of opruiming van een grafsteen kan je gemakkelijk digitaal in orde brengen met een mail naar burgerzaken@houthalen-helchteren.be.