Nieuw openbaarvervoerplan De Lijn RSS link

Op zaterdag 6 januari is het nieuwe openbaarvervoerplan van kracht gegaan. Dat plan is volgens de Vlaamse regelgeving door de Vervoerregio Limburg opgesteld en wordt uitgevoerd door De Lijn.

Het doel van het plan is om de efficiëntie en stiptheid van verschillende buslijnen te verbeteren en om een betere afstemming tussen verschillende vervoersmiddelen om soepeler over te kunnen stappen.

Op drukke en veelgebruikte routes wordt ingezet op snellere en frequentere busverbindingen. Voor andere gebieden met een kleinere vraag is de Flexbus ingevoerd. Dat is een moderne opvolger van de Belbus. De Flexbus rijdt op aanvraag. Je moet de bus reserveren via de Hoppincentrale. Deze centrale is bereikbaar via:

  • de app (gratis te downloaden). De mobiele app is beschikbaar voor iPhone en voor Android.
  • de website www.hoppin.be
  • telefonisch op 0800 12212

Wil je weten hoe je een Flexbus kan reserveren? Ga naar https://www.houthalen-helchteren.be/handleiding-gebruik-flexbus.

Om te ontdekken of je nog steeds met het openbaar vervoer op je bestemming kan geraken, raden we aan om de nieuwe routeplanner op de website van De Lijn te gebruiken: www.delijn.be/nl/routeplanner. Vergeet niet om bij de opties ook de flexbus aan te duiden om te kijken of dit een oplossing voor je kan zijn.

Het kan zijn dat door het nieuwe openbaarvervoerplan je busroute, halte of lijnnummer is gewijzigd. Je kunt de specifieke veranderingen voor jouw verplaatsing bekijken op https://www.houthalen-helchteren.be/wijzigingen-in-het-nieuwe-net-van-de-lijn-voor-houthalen-helchteren.

Meldingen

Als het niet lukt of als je geen geschikte oplossing vindt om op je eindbestemming te geraken, kan je een melding doen. Je kan dat doen via het meldingsformulier op onze website: https://www.houthalen-helchteren.be/melding-delijn. De gemeente zal alle meldingen en klachten bundelen en deze ter evaluatie aan De Lijn en/of Vervoerregio voorleggen.

We beseffen dat de wijzigingen soms onduidelijk zijn en tot ongerustheid kan leiden. Mogelijk zullen in het nieuwe systeem ook nog enkele problemen opduiken die hopelijk snel kunnen worden weggewerkt. We bedanken jullie alvast voor het begrip en de medewerking. Laten we samen streven naar een vlot en efficiënt openbaar vervoer in onze gemeente.

Gepubliceerd op dinsdag 9 januari 2024 13.18 u.
alert-box-close-text

We helpen je graag verder, maar dan wel op afspraak!

Alle gemeentelijke diensten (met uitzondering van de balie bib en toerisme) werken op afspraak. Vergeet dus geen afspraak te maken, ook om bv. je huisvuilzakken te kopen/af te halen. Maak je afspraak voor burgerzaken, milieu, ondernemen en ruimtelijke ordening online of telefonisch via 011 49 20 03.

Opgelet: wij aanvaarden enkel betalingen met bancontact en payconiq.

Gebruik liever ons digitaal loket!

Maar misschien hoef je helemaal niet naar het gemeentehuis te komen. Heel wat documenten, attesten of inlichtingen kan je immers gewoon online aanvragen. En je krijgt ze thuis geleverd in je mailbox of met de post. Vele documenten zelfs binnen enkele minuten.

Probeer het eens … Lukt het niet? Bel ons op 011 49 20 03 en wij kijken of we je telefonisch kunnen begeleiden met je aanvraag.