Inschrijvingen sociale woningen vanaf 18 maart online RSS link

Vanaf 18 maart 2024 verlopen de inschrijvingen voor een sociale woning online. Er is dan voor heel Vlaanderen één centraal inschrijvingsregister (CIR), in beheer van Wonen in Vlaanderen.

Inschrijven voor een sociale woning, dat kan vanaf 2024 online via het centraal inschrijvingsregister van Wonen in Vlaanderen. Kandidaat-huurders moeten zich eenmalig inschrijven om een sociale woning te huren. Je moet jouw dossier zelf opstarten. Dat gebeurt digitaal en veilig.

Registreren kan via www.vlaanderen.be/sociaalhuren. Het systeem controleert of een kandidaat-huurder voldoet aan alle voorwaarden. Als dat in orde is en als alle informatie volledig is, dan is de inschrijving op de wachtlijst voor een sociale woning officieel.

De actualisatie van de wachtlijst

Voor de start van het centraal inschrijvingsregister is het belangrijk dat alle bestaande kandidaat-dossiers worden geactualiseerd. Dit wil zeggen dat bestaande kandidaat-huurders moeten laten weten of ze ingeschreven willen blijven op de wachtlijst voor een sociale woning.

Dat zal voor het eerst ook online verlopen. Kandidaat-huurders moeten hun dossier digitaal (her)bevestigen.

Kandidaat-huurders die hun dossier niet tijdig opnieuw bevestigen zullen geschrapt worden van de wachtlijst.

Lukt het niet om dit zelf te doen, kom dan langs op 1 van onze zitdagen in het Sociaal huis.

De zitdagen vinden plaats op:
Dinsdag 2 april 2024 tussen 13 en 19 uur
Dinsdag 9 april 2024 tussen 13 en 16 uur

Het is niet nodig om hiervoor een afspraak te maken.

Hoe gaat dit in zijn werk?

Het bevoegde kantoor van Wonen in Limburg (sinds 1 juli 2023 vormen alle Limburgse huisvestingsmaatschappijen, verhuurkantoren en koopmaatschappijen samen Wonen in Limburg of WiL) zal alle kandidaat-huurders tijdig contacteren per brief over de verschillende stappen van de actualisatie. In deze brief zullen ook de data van zitdagen gecommuniceerd worden. Tijdens deze zitdagen kunnen kandidaat-huurders bij WiL terecht voor meer informatie.

Meer info?

Neem contact op met jouw WiL-kantoor. Via www.wil.be/nl/over-wil/onze-kantoren vind je de contactgegevens van jouw WiL-kantoor.

Gepubliceerd op vrijdag 8 maart 2024 15.50 u.
alert-box-close-text

We helpen je graag verder, maar dan wel op afspraak!

Alle gemeentelijke diensten (met uitzondering van de balie bib en toerisme) werken op afspraak. Vergeet dus geen afspraak te maken, ook om bv. je huisvuilzakken te kopen/af te halen. Maak je afspraak voor burgerzaken, milieu, ondernemen en ruimtelijke ordening online of telefonisch via 011 49 20 03.

Opgelet: wij aanvaarden enkel betalingen met bancontact en payconiq.

Gebruik liever ons digitaal loket!

Maar misschien hoef je helemaal niet naar het gemeentehuis te komen. Heel wat documenten, attesten of inlichtingen kan je immers gewoon online aanvragen. En je krijgt ze thuis geleverd in je mailbox of met de post. Vele documenten zelfs binnen enkele minuten.

Probeer het eens … Lukt het niet? Bel ons op 011 49 20 03 en wij kijken of we je telefonisch kunnen begeleiden met je aanvraag.