Houthalen-Helchteren zet in op camerabeleid RSS link

Cameratoezicht kan een nuttig hulpmiddel vormen voor de objectieve waarneming van overlastproblemen, de preventieve aanpak ervan en het opsporen van daders, slachtoffers en getuigen.

Voor de uitwerking van zijn cameraplan werkt het gemeentebestuur samen met de
intergemeentelijke vereniging S-Lim. Opzet van de vereniging is door technologie en
informatica onze regio laten uitgroeien tot een ‘smart region’. 

Waarom camera's?

  • Het gemeentebestuur maakt al gebruik van vaste camera’s die op een bepaalde locatie
    - zoals het NAC - worden geplaatst.
  • Nu willen we ook tijdelijke vaste camera’s plaatsen voor kortere periodes op wisselende
    locaties. De bedoeling is om deze onder andere in te zetten tegen sluikstorten,
    vandalisme en overlast.
  • De tijdelijke vaste camera’s zijn het laatste deel van een drietrapsraket:
    • Sensibiliseren
    • GAS-boetes
    • Camera‘s.

Uiteraard houden we rekening met de wetgeving en de aanbevelingen voor de bescherming
van de privacy en de persoonlijke levenssfeer bij cameratoezicht in het openbaar
domein. We voorzien de verplichte bordjes met pictogram zodat je weet dat er cameratoezicht
is op de plaats die je betreedt.

Locaties

Het gemeentebestuur heeft voorlopig drie ‘speerpuntlocaties’ aangeduid:

  • Strandzone De Plas.
  • Plaatsen waar overlast is door sluikstorten, vandalisme,… zoals: 
    • John Cuppensplein, Centrum
    • Kerklaan, Meulenberg
    • Vrachtwagenparking Meerstraat, Centrum-Zuid
    • Zaal Lentedreef, Houthalen-Oost
  • Industrieterreinen
    Samen met de vzw Parkmanagement worden zogenaamde ANPR-camera’s geplaatst aan
    de toegangswegen van de industriezone Centrum-Zuid en aan de toegangswegen van de
    industriezone Europark. Deze camera’s kunnen ook kentekenplaten van voertuigen herkennen.

Op langere termijn kunnen ook mobiele camera’s worden ingezet. Dit zijn camera’s die in beweging zijn op het moment dat ze beelden maken.

Gepubliceerd op dinsdag 8 september 2020 13.15 u.
alert-box-close-text

We helpen je graag verder, maar dan wel op afspraak!

We vragen alle bezoekers om bij aankomst:

  • hun handen te desinfecteren
  • verplicht een mondmasker te dragen 
  • 1,5 m afstand te houden van andere aanwezigen
  • de looplijnen te volgen

Alle gemeentelijke diensten (met uitzondering van de balie bib en toerisme) werken op afspraak. Maak je afspraak voor burgerzaken, milieu, ondernemen en ruimtelijke ordening online of telefonisch via 011 49 20 03.

Gebruik liever ons digitaal loket!

Maar misschien hoef je helemaal niet naar het gemeentehuis te komen. Heel wat documenten, attesten of inlichtingen kan je immers gewoon online aanvragen. En je krijgt ze thuis geleverd in je mailbox of met de post. Vele documenten zelfs binnen enkele minuten.

Probeer het eens … Lukt het niet? Bel ons op 011 49 20 03 en wij kijken of we je telefonisch kunnen begeleiden met je aanvraag.