Verkeershelden gezocht: word nu gemachtigd opzichter RSS link

De provincie Limburg organiseert dit jaar voor de twaalfde keer een opleiding tot gemachtigd opzichter. Al meer dan 4.000 Limburgers volgden deze opleiding. Gemachtigd opzichters zijn een onmisbare waarde in de dagelijkse mobiliteit van zwakke weggebruikers.

Wat doet een gemachtigd opzichter?

  • De gemachtigd opzichter helpt kinderen, scholieren, ouderen en personen met een beperking veilig de straat oversteken. De gemachtigd opzichter laat de voetgangers wachten tot ze veilig kunnen oversteken, en mag het verkeer even tegenhouden.
  • Een gemachtigd opzichter is geen agent en mag dus geen proces-verbaal opstellen.
  • Een verkeersinbreuk kan hij/zij aan de politie melden.

Hoe word ik gemachtigd opzichter?

  • Ik ben minstens 18 jaar.
  • Ik volg een gemachtigd opzichter opleiding.
  • Ik word gemachtigd door de burgemeester van de gemeente.

Gratis opleiding

De opleiding bestaat uit 2 delen:

  • Een theoretisch gedeelte: het provinciebestuur organiseert de theoretische opleiding meermaals digitaal via Microsoft Teams op 1, 6, 13 en 15 februari. 
  • Een praktisch gedeelte:
    Het praktisch gedeelte vindt nadien plaats op verschillende locaties in Limburg in samenwerking met de lokale politie.

Als je de korte, tweedelige opleiding hebt gevolgd, krijg je van de burgemeester de machtiging en de verantwoordelijkheid om als gemachtigd opzichter op te treden.

Je krijgt van het provinciebestuur ook een volledige uitrusting cadeau. Zo kan je meteen aan de slag. De opleiding én de uitrusting zijn volledig gratis.

Interesse? Reageer dan vlug. Vooraf inschrijven is verplicht en kan enkel online.

Vragen? Neem contact op met de afdeling Mobiliteit van de provincie Limburg, via mobiliteit@limburg.be of tel. 011 23 83 40.

Meer info kan je terugvinden op de website van www.limburg.be/gemachtigdopzichter

Gepubliceerd op maandag 16 januari 2023 11.17 u.
alert-box-close-text

We helpen je graag verder, maar dan wel op afspraak!

Alle gemeentelijke diensten (met uitzondering van de balie bib en toerisme) werken op afspraak. Vergeet dus geen afspraak te maken, ook om bv. je huisvuilzakken te kopen/af te halen. Maak je afspraak voor burgerzaken, milieu, ondernemen en ruimtelijke ordening online of telefonisch via 011 49 20 03.

Opgelet: wij aanvaarden enkel betalingen met bancontact en payconiq.

Gebruik liever ons digitaal loket!

Maar misschien hoef je helemaal niet naar het gemeentehuis te komen. Heel wat documenten, attesten of inlichtingen kan je immers gewoon online aanvragen. En je krijgt ze thuis geleverd in je mailbox of met de post. Vele documenten zelfs binnen enkele minuten.

Probeer het eens … Lukt het niet? Bel ons op 011 49 20 03 en wij kijken of we je telefonisch kunnen begeleiden met je aanvraag.