europese coronacertificaat

Met een COVID-certificaat bewijs je dat je Covid Safe bent. Het COVID-certificaat vergemakkelijkt zo het verkeer van personen tussen EU-lidstaten. Bijvoorbeeld als je op zakenreis of op vakantie gaat.

Er zijn drie types certificaten

Om een certificaat te kunnen krijgen, moet je aan één van de volgende voorwaarden voldoen:
  • Je bent gevaccineerd tegen het coronavirus. De meeste landen vragen het bewijs van een volledige vaccinatie, maar voor sommige landen volstaat één prik van eender welk vaccin als vaccinatiebewijs. Sommige landen leggen ook een extra wachtperiode op, meestal van twee weken na de laatste prik.
  • Genezen van coronabesmetting. Je testte positief op het coronavirus in de voorbije 6 maanden en je hebt dus voldoende immuniteit opgebouwd. Dit certificaat is voor de meeste landen 180 dagen geldig.
  • Je beschikt over een negatieve PCR-test die niet ouder is dan 72 uur. Wie van deze optie gebruik maakt en een rondreis maakt van land naar land, moet opnieuw een test afleggen om naar een volgend land te kunnen reizen als de test ondertussen ouder is dan 72 uur. 
Het certificaat is verkrijgbaar voor alle inwoners van de Europese Unie van 6 jaar of ouder. Kinderen die jonger zijn dan 6 jaar hebben geen coronacertificaat nodig.

Hoe krijg je een COVID-certificaat?

Via de CovidSafeBE-app

Download in de App Store Download in Google Play

Via de officiële websites

MijnBurgerprofiel.beMijngezondheid.be

Telefonisch

  • Bel naar het nummer 078 78 78 50
  • Van 9 tot 19 uur op weekdagen
  • Houd je rijksregisternummer bij de hand
  • Je ontvangt het COVID-certificaat per post. Hou wel rekening met een wachttijd tussen de bestelling en de ontvangst van 1 week.

Zorg dat je tijdens jouw reis naar het buitenland jouw certificaat bij de hand hebt, niet alleen online, maar ook gedownload/offline op jouw smartphone of tablet. Of zorg voor een geprinte papieren versie als back-up. Zo heb je geen probleem als je onderweg geen internetverbinding hebt.

Hoeveel kost een COVID-certificaat?

Het coronacertificaat is gratis.

Hoe gebruik je het COVID-certificaat?

Toon de QR-code op je smartphone of op je geprinte versie.

Veelgestelde vragen

alert-box-close-text

We helpen je graag verder, maar dan wel op afspraak!

We vragen alle bezoekers om bij aankomst:

  • hun handen te desinfecteren
  • verplicht een mondmasker te dragen 
  • 1,5 m afstand te houden van andere aanwezigen
  • de looplijnen te volgen

We vragen je om alleen naar je afspraak te komen. Als het niet anders kan dan is 1 begeleider welkom om je te helpen. Als je geen oppas hebt mag je je kinderen natuurlijk ook meenemen. 

Alle gemeentelijke diensten (met uitzondering van de balie bib en toerisme) werken op afspraak. Vergeet dus geen afspraak te maken, ook om bv. je huisvuilzakken te kopen/af te halen. Maak je afspraak voor burgerzaken, milieu, ondernemen en ruimtelijke ordening online of telefonisch via 011 49 20 03.

Opgelet: wij aanvaarden enkel betalingen met bancontact.

Gebruik liever ons digitaal loket!

Maar misschien hoef je helemaal niet naar het gemeentehuis te komen. Heel wat documenten, attesten of inlichtingen kan je immers gewoon online aanvragen. En je krijgt ze thuis geleverd in je mailbox of met de post. Vele documenten zelfs binnen enkele minuten.

Probeer het eens … Lukt het niet? Bel ons op 011 49 20 03 en wij kijken of we je telefonisch kunnen begeleiden met je aanvraag.