Hond of kat vermist? Chipgegevens voortaan anoniem! RSS link

Vanaf 1 mei worden alle contactgegevens op de chips van huisdieren automatisch anoniem, waardoor het veel moeilijker wordt om hun baasje te vinden. In België is het verplicht om je hond of kat te laten chippen en te registreren via de centrale databanken DogID en CatID.

Momenteel kan iedereen met een chiplezer het chipnummer van bijvoorbeeld een hond of kat achterhalen en zo op de websites DogID en CatID zien wie de eigenaar is. Je vindt er het adres, e-mailadres en telefoonnummer van het baasje. Op die manier kun je snel de eigenaar van een gechipt dier contacteren als dat weggelopen is. Vanaf 1 mei gelden er strengere privacyregels voor de contactgegevens op de chip van jouw huisdier en worden de gegevens automatisch anoniem. Alleen bevoegde personen zoals dierenartsen, dierenasielen en politie kunnen die gegevens nog lezen. Eigenaars kunnen er wel voor kiezen om die gegevens openbaar te maken.

Hoe je gegevens openbaar maken (dit is mogelijk vanaf 1 mei)?

Als baasje kan je er voor kiezen om je contactgegevens toch openbaar te maken. Dat kan eenvoudig via de website van DogID.

  • Geef het chipnummer van je hond in (dat vind je in zijn paspoort onder de barcode die op de sticker bij ‘identificatie’ staat) en druk op ‘zoek jouw hond’.
  • Via ‘meer acties’ kan je je rijksregisternummer koppelen aan de chip van je hond. Daarvoor heb je je elektronische identiteitskaart, je pincode en een eID-kaartlezer nodig.
  • Wanneer je rijksregister gekoppeld is, moet je alleen nog het vakje ‘publiek’ aanvinken zodat iedereen met een chiplezer je gegevens kan raadplegen.

Lukt het niet? Dan kan je dierenarts de registratie ook in orde brengen.

Kan iedereen nu zomaar mijn adres online vinden?

Gelukkig niet! Je gegevens zitten in de database, maar alleen mensen die het chipnummer van je hond hebben, krijgen toegang tot jouw gegevens.

Heb je ook een kat?

Katten worden pas sinds 2017 verplicht gechipt in ons land en worden standaard gekoppeld aan het rijksregister van hun eigenaar. Bij hen volstaat het om het vakje ‘publiek blijven’ aan te vinken.

Gepubliceerd op maandag 12 april 2021 10.15 u.
alert-box-close-text

We helpen je graag verder, maar dan wel op afspraak!

We vragen alle bezoekers om bij aankomst:

  • hun handen te desinfecteren
  • verplicht een mondmasker te dragen 
  • 1,5 m afstand te houden van andere aanwezigen
  • de looplijnen te volgen

We vragen je om alleen naar je afspraak te komen. Als het niet anders kan dan is 1 begeleider welkom om je te helpen. Als je geen oppas hebt mag je je kinderen natuurlijk ook meenemen. 

Alle gemeentelijke diensten (met uitzondering van de balie bib en toerisme) werken op afspraak. Vergeet dus geen afspraak te maken, ook om bv. je huisvuilzakken te kopen/af te halen. Maak je afspraak voor burgerzaken, milieu, ondernemen en ruimtelijke ordening online of telefonisch via 011 49 20 03.

Opgelet: wij aanvaarden enkel betalingen met bancontact.

Gebruik liever ons digitaal loket!

Maar misschien hoef je helemaal niet naar het gemeentehuis te komen. Heel wat documenten, attesten of inlichtingen kan je immers gewoon online aanvragen. En je krijgt ze thuis geleverd in je mailbox of met de post. Vele documenten zelfs binnen enkele minuten.

Probeer het eens … Lukt het niet? Bel ons op 011 49 20 03 en wij kijken of we je telefonisch kunnen begeleiden met je aanvraag.