Aangifte bedrijfsbelasting zorgt voor onduidelijkheid RSS link

Bedrijven ontvingen in september vorig jaar een aangifteformulier voor de bedrijfsbelasting. Dit formulier moest ingevuld teruggestuurd worden voor eind oktober 2020. Een aantal bedrijven hebben dit niet tijdig gedaan. Zij ontvingen deze week een herinnering om dit alsnog te doen.

Het formaat van deze aanmaning, een aangetekend proces-verbaal, zorgde voor reacties van diverse bedrijven. 

Het gaat echter louter om een aanmaning de aangifte te doen. Het aanslagbiljet, dat betaald moet worden, volgt later.

Bedrijven die reageren op de aanmaning, krijgen geen verhoging aangerekend.

Het gemeentebestuur begrijpt dat deze communicatie verkeerd kan overgekomen zijn.

Het indienen van het aangifteformulier voor bedrijfsbelasting is verplicht en dat was mogelijk niet duidelijk voor sommige bedrijven. Een blanco formulier kan je hier terugvinden.

De provincie Limburg, die ook bedrijfsbelasting int, stuurt bedrijven immers een gelijkaardig formulier dat niet teruggestuurd moet worden als de gegevens juist en volledig zijn.

In de toekomst, hopelijk vanaf 2022, wil het gemeentebestuur dezelfde werkwijze hanteren als de provincie. Momenteel laat onze software dit nog niet toe.

We willen ons dan ook verontschuldigen voor dit misverstand.

Heeft jouw bedrijf een herinnering ontvangen en heb je daar vragen over?
Neem dan contact op met team financiën via info@houthalen-helchteren.be.

Heb je ons reeds gecontacteerd tussen het ontvangen van het proces-verbaal en deze brief, dan houden we rekening met jouw verstrekte informatie.

Gepubliceerd op dinsdag 27 april 2021 9 u.
alert-box-close-text

We helpen je graag verder, maar dan wel op afspraak!

We vragen alle bezoekers om bij aankomst:

  • hun handen te desinfecteren
  • verplicht een mondmasker te dragen 
  • 1,5 m afstand te houden van andere aanwezigen
  • de looplijnen te volgen

We vragen je om alleen naar je afspraak te komen. Als het niet anders kan dan is 1 begeleider welkom om je te helpen. Als je geen oppas hebt mag je je kinderen natuurlijk ook meenemen. 

Alle gemeentelijke diensten (met uitzondering van de balie bib en toerisme) werken op afspraak. Vergeet dus geen afspraak te maken, ook om bv. je huisvuilzakken te kopen/af te halen. Maak je afspraak voor burgerzaken, milieu, ondernemen en ruimtelijke ordening online of telefonisch via 011 49 20 03.

Opgelet: wij aanvaarden enkel betalingen met bancontact.

Gebruik liever ons digitaal loket!

Maar misschien hoef je helemaal niet naar het gemeentehuis te komen. Heel wat documenten, attesten of inlichtingen kan je immers gewoon online aanvragen. En je krijgt ze thuis geleverd in je mailbox of met de post. Vele documenten zelfs binnen enkele minuten.

Probeer het eens … Lukt het niet? Bel ons op 011 49 20 03 en wij kijken of we je telefonisch kunnen begeleiden met je aanvraag.