Geboorteaangifte

Maak een afspraak

Online aangifte

Wat

Een geboorteaangifte is de registratie van de geboorte bij de ambtenaar van de burgerlijke stand van de geboorteplaats van uw kind. Dit moet bij elke geboorte gebeuren en kan online of via een afspraak aan het loket.

Procedure

De aangifte gebeurt door de moeder, de vader/meemoeder of beiden samen. De vader of meemoeder kan het kind enkel aangeven:

  • als hij of zij gehuwd is met de moeder
  • als hij of zij voor de geboorte het kind erkend heeft. Als de vader of meemoeder het kind nog niet heeft erkend, dan kan dit nog tijdens de aangifte. In dat geval moeten de moeder en de vader of meemoeder samen aanwezig zijn.

Na de dag van de bevalling heb je 15 kalenderdagen om de geboorte aan te geven. Als de vijftiende dag na de bevalling een zaterdag, zondag of wettelijke feestdag is dan heb je nog tijd tot de eerstvolgende werkdag.

Je geeft je kind aan bij de burgerlijke stand van de gemeente waar het kind geboren is. In sommige gemeenten is het mogelijk om de geboorteaangifte van je kind in de kraamkliniek te doen.

Werd je kind geboren in Houthalen-Helchteren? Dan kan je de aangifte ook online doen. Een afspraak aan het loket burgerlijke stand blijft natuurlijk ook mogelijk.

Bij de aangifte ontvang je een aantal geboortebewijzen. Verlies deze documenten niet want je kan hiermee:

  • de kinderbijslag aanvragen
  • je kind als persoon ten laste laten inschrijven bij je ziekenfonds.

Bedrag

Gratis

Wat meebrengen

  • je identiteitskaart
  • het medisch geboorteattest
  • je trouwboekje als je gehuwd bent met de moeder of de akte van erkenning als je het kind voor de geboorte erkend hebt
alert-box-close-text

We helpen je graag verder, maar dan wel op afspraak!

Alle gemeentelijke diensten (met uitzondering van de balie bib en toerisme) werken op afspraak. Vergeet dus geen afspraak te maken, ook om bv. je huisvuilzakken te kopen/af te halen. Maak je afspraak voor burgerzaken, milieu, ondernemen en ruimtelijke ordening online of telefonisch via 011 49 20 03.

Opgelet: wij aanvaarden enkel betalingen met bancontact en payconiq.

Gebruik liever ons digitaal loket!

Maar misschien hoef je helemaal niet naar het gemeentehuis te komen. Heel wat documenten, attesten of inlichtingen kan je immers gewoon online aanvragen. En je krijgt ze thuis geleverd in je mailbox of met de post. Vele documenten zelfs binnen enkele minuten.

Probeer het eens … Lukt het niet? Bel ons op 011 49 20 03 en wij kijken of we je telefonisch kunnen begeleiden met je aanvraag.