Bezoekers Teut-Tenhaagdoorn genieten van de natuur

Het Agentschap voor Natuur en Bos liet een tevredenheidsonderzoek uitvoeren in het natuurgebied Teut-Tenhaagdoorn. 230 bezoekers zijn bevraagd. Het resultaat is overduidelijk: meer dan 99% van de bezoekers duiden aan dat ze heel tot uitermate tevreden zijn over hun bezoek.

De vijf belangrijkste redenen voor een  bezoek

  1. Genieten van de natuur
  2. Wandelen
  3. Rust (en stilte)
  4. Korte afstand tot woonplaats
  5. Wandelen met de hond en de hondenlosloopzones

De drie meest storende zaken

  1. Geluid van auto’s van de snelweg
  2. Loslopende honden
  3. Zwerfvuil

Bezoekers hebben een hoge waardering voor

  • De berijdbaarheid van de toegangswegen tot het domein
  • De parkeermogelijkheden
  • De natuurlijke indruk en ecologische rijkdom van het gebied
  • De inzet van een schaapskudde voor het beheer
  • De open indruk

De belangrijkste bevindingen

  • Een kwart van de bezoekers woont in de directe omgeving.
  • Ongeveer een derde van de bezoekers komt dagelijks of wekelijks.
  • Er was duidelijk vraag naar meer en goed onderhouden zitbanken. Ondertussen zijn diverse nieuwe zit- en picknickbanken met hout uit eigen bossen door eigen arbeiders gemaakt en geplaatst.
  • Bezoekers storen zich duidelijk aan zwerfvuil en vragen naar meer vuilnisbakken. Het ANB zal echter niet meer vuilnisbakken plaatsen en hanteert de filosofie dat mensen hun meegebrachte afval ook zelf uit het gebied nemen.
  • Bezoekers vinden dat ze voldoende info kunnen krijgen, maar zouden graag nog meer informatie krijgen over de beheerwerken.  Binnen het ANB wordt bekeken hoe ze hier in de toekomst werk van zullen maken. 
  • Bezoekers vinden de beheerwerken ofwel zeer positief of kunnen er niet over oordelen. Voor sommigen komen de kappingen drastisch over en vinden het jammer dat levende bomen worden gekapt.  Het ANB neemt zich voor om hierover voldoende te communiceren.
  • Veiligheid werd door de bezoekers als zeer belangrijk aangegeven en bijna iedereen voelt zich veilig. Wel stoort een zeer groot aantal bezoekers (75%) zich aan loslopende honden. Ze zijn zeer tevreden over de sensibiliserende aanpak van ANB over honden en de aanpak in het gebied. Sinds 2014 zet het ANB in op loslopende honden, via sensibilisatie en handhaving. Vele hondeneigenaars houden zich correct aan de regels en/of maken gebruik van de diverse hondenlosloopzones. Toch stellen we vast dat sommige mensen hardnekkig weigeren om hun hond aan te lijnen…
  • De bereidbaarheid van toegangswegen en de parkeermogelijkheden krijgen een topscore.

Foto: Pieter Briers

gepubliceerd op
2
aug
2017